ZUS ostrzega przed oszustami
Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa „na pracownika ZUS”. Tym razem naciągacze dzwonią i proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkonta. W ten sposób chcą wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im np. do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.
- Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody jak wyłudzić dane osobowe, bankowe czy okraść seniorów. Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania pieniędzy z subkonta w ZUS – informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.
Do niektórych placówek ZUS w kraju zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty środków z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć np. kradzieży lub do zaciągnięcia kredytu.
- W naszym regionie nie otrzymaliśmy jeszcze takich sygnałów od klientów, niemniej jednak uczulamy szczególnie osoby starsze, aby były ostrożne i nieufne szczególnie podczas kontaktów telefonicznych z nieznanymi rozmówcami - dodaje rzecznik.
Należy uważać także na maile, których adresatem jest rzekomo ZUS. Może być w nich informacja
m.in. o niedopłacie składek i konieczności uregulowania jej w ciągu 24 godzin. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć.
Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dzwonią do swoich klientów tylko w określonych przypadkach. Nie wysyłają do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji z naszej strony.
Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane
z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. W ostatnim czasie mogą również mieć związek
z przekazaniem wiadomości o obowiązku założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Prowadzimy szeroką kampanię informacyjną skierowaną do płatników składek, którzy nie posiadają jeszcze takiego profilu. Informujemy ich telefonicznie lub mailowo o ustawowym obowiązku założenia konta do 30 grudnia. Jednak podczas rozmowy jak i w korespondencji są podane jedynie informacje ogólne w zakresie obowiązku i sposobu zakładania takiego profilu.
Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję.
fot. pixbay




















![[Rozwiązanie konkursu] Wyślij swoje świąteczne życzenia i wygraj publikację w gazecie „Informator Stolicy”](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/8abf53ae5e6bb60e0a46c0cb4da4f5a822bee3aa.png)
![[Rozwiązanie konkursu] "Po słonecznej stronie życia” – wygraj książkę Damiana Abramowicza](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/d0e3e375dcad54d827756f7f588561f4018ff4cc.png)
![[Rozwiązanie konkursu] "Choinka” w teatrze Guliwer. Wygraj wejściówki](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/01d2ed3f6041f16fd646e64351050f0e4669ae74.jpeg)
![[KONKURS] Spektakl "Choinka" w teatrze Guliwer. Wygraj wejściówki](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/6289f215bacb04cf6a286c7b65048e016b8a0151.jpeg)














