mobile
REKLAMA

Jak tworzone są elementy do budowy II linii metra?

Budowniczy II linii metra przygotowują się do rozpoczęcia budowy tuneli na ostatnim odcinku na Bemowie. -W specjalnej fabryce na Białołęce trwa właśnie produkcja elementów ogromnych pierścieni obudowy tunelu, które zostaną ułożone pod ziemią przez maszyny drążące – przekazał stołeczny ratusz.

oprac. NKK
Jak tworzone są elementy do budowy II linii metra?

Metro warszawskie jest stale rozbudowywane. Obecnie budowane są trzy stacje na Bemowie. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Kilkaset metrów za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – stacja techniczno-postojowa Karolin.

Za nim jeszcze rozpocznie się drążenie tuneli przygotowywane są specjalne elementy zbrojenia.

Jak powstają elementy potrzebne do budowy stacji metra?

Stołeczny ratusz postanowił przybliżyć sposób w jaki powstają poszczególne elementy, które potrzebne są do budowy metra. - Zbrojenie, w formie łuku, umieszczane jest na wózku, gdzie – jak na taśmie produkcyjnej – trafia pod urządzenie, które zalewa je betonem. Następnie element obudowy poddawany jest zagęszczaniu, wygładzeniu i przechodzi obróbkę cieplną. Tak przygotowana forma musi jeszcze odleżeć, by beton dojrzał, aby później – połączona z podobnym półokręgami – mogła stworzyć cały pierścień. To duża konstrukcja o średnicy ok. 6,5 m. To właśnie nimi wykładane będą, krok po kroku, tunele ostatniego odcinka linii M2. Łącznie takich pierścieni będzie blisko 3800. Na razie gotowych jest około 80 sztuk. Docelowo składowane będą na budowie przy przyszłej stacji Karolin, gdzie znajduje się szyb startowy dla tarcz TBM.

Samo drążenie tuneli przez maszyny TBM, czyli ogromne wiertła, ma rozpocząć się jeszcze w te wakacje. Oba tunele będą miały łącznie około 6,4 tysiąca metrów długości.

fot. UMW

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda