19115: mieszkańcy pytają o koronawirusa
Ponad 9 tys. zapytań o działaniach miasta w czasie pandemii koronawirusa wpłynęło od mieszkańców za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115.
Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115 to miejska platforma informacyjna czynna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Działa poprzez kilka kanałów kontaktu: portal, aplikację, telefon i czat. W 19115 można uzyskać informację, zgłosić interwencję lub wolny wniosek, czyli własny pomysł na zmiany w mieście.
Każdego dnia 2000 osób korzysta z 19115, kontaktując się w sprawach związanych z komunikacją miejską, odbiorem odpadów, organizacją pracy urzędu oraz z interwencjami, dzięki którym służby miejskie mogą szybko reagować na nieprawidłowości. Od 1 marca 9 tys. osób (8 tys. za pośrednictwem telefonu) poprzez 19115 zasięgnęło informacji o działaniach miasta w związku z pandemią koronawirusa.
O co pytają mieszkańcy
Mieszkańcy najczęściej zadają pytania w czterech obszarach tematycznych.
Zasady bezpieczeństwa
- Podstawa prawna noszenia maseczek
- Czy jadąc rowerem powinienem mieć maseczkę?
- Zasady bezpieczeństwa w kontekście wprowadzonej żółtej i czerwonej strefy
- Od kiedy zostaną wprowadzone nowe obostrzenia?
- Ważne kontakty – SANEPID
- Czy Staż Miejska może karać mieszkańców mandatem za brak maseczki. Jeśli tak, to na jakiej podstawie (akt prawny).
- Punkty wymazowe – gdzie i od kiedy działają
Komunikacja i transport
- Zbyt duża liczba pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej
- Kto powinien kontrolować liczbę pasażerów?
- Czy kierowca może mieć wpływ na liczbę osób w pojeździe
- Zablokowane okna w pojazdach, brak możliwości wietrzenia
- Interwencje w sprawie skutecznego egzekwowania obostrzeń – więcej kontroli w komunikacji
- Czy kierowca powinien nosić maseczkę?
- Taksówka posiadająca przegrodę foliową - czy kierowca musi mieć założoną maseczkę, gdy przewozi pasażera?
Pomoc dla seniorów
- Kto zrobi zakupy osobie przebywającej na kwarantannie?
- Kto wyrzuci śmieci osoby na kwarantannie?
- kto wyprowadzi psa osoby znajdującej się na kwarantannie?
- Gdzie może odbyć kwarantannę osoba spoza Warszawy, która teraz przebywa w naszym mieście?
Funkcjonowanie urzędów
- Jak pracuje urząd w czasie pandemii?
- Godziny otwarcia, umawianie się na wizytę, czy można wejść do urzędu
Na wszystkie pytania odpowiedzi znajdują się na stronie warszawa19115.pl.
O koronawirusie w 8 kategoriach
W okresie pandemii szczególnie istotne są sprawy związane z organizacją życia w mieście oraz działania warszawskiego samorządu. Szczegółowe, codziennie aktualizowane informacje znajdują się na portalu Warszawa 19115 w sekcji poświęconej koronawirusowi.
W ośmiu kategoriach zamieszczane są informacje dotyczące: bieżących zmian w mieście, zaleceń dla mieszkańców, opieki zdrowotnej, transportu publicznego, edukacji, kultury i sportu, przedsiębiorców oraz systemów wsparcia, ze szczególnym uwzględnieniem seniorów.
Na bieżąco aktualizowane są informacje dotyczące punktów pobrań, organizacji edukacji w szkołach, przedszkolach i żłobkach, w tym szczegółowych informacji dotyczących zawieszania zajęć w szkołach i przedszkolach. Informujemy m.in. o godzinach otwarcia i zasadach pracy Urzędu, zmianach w komunikacji miejskiej oraz o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej.
Warszawski System Powiadomień z nową kategorią
Ważnym źródłem informacji jest Warszawski System Powiadomień. Specjalnie dla mieszkańców miasta uruchomiona została osobna kategoria informacyjna. Bieżące komunikaty dotyczące spraw związanych z epidemią wysyłane są poprzez sms lub komunikaty push w aplikacji mobilnej Warszawa 19115. Wystarczy zapisać się na powiadomienia poprzez www lub bezpłatną aplikację Warszawa19115. Wybierając kategorię Koronawirus, zapewniamy sobie stały dopływ informacji dotyczących tego obszaru.
W aplikacji Warszawa 19115 mieszkańcy znajdą też inne usługi ułatwiające codzienne życie w mieście, m.in sprawdzą terminy odbioru śmieci pod wskazanym adresem, dowiedzą się jak prawidłowo segregować odpady.
Źródło: UM Warszawa