mobile
REKLAMA

A2 między Łodzią a Warszawą do rozbudowy. Złożono 18 ofert

W przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Łodzią a Warszawą złożono 18 ofert od firm i konsorcjów. GDDKiA rozpoczęła ich weryfikację, a podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na pierwszą połowę 2026 roku.

oprac. NKK
A2 między Łodzią a Warszawą do rozbudowy. Złożono 18 ofert

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu 18 ofert w przetargu na rozbudowę autostrady A2 między Warszawą i Łodzią o dodatkowe pasy ruchu. Oferty, nadesłane przez cztery firmy i cztery konsorcja, obejmują cztery odcinki realizacyjne o łącznej długości 89 km oraz dodatkowe 3 km w obrębie węzła Łódź Północ. Teraz rusza proces szczegółowej weryfikacji dokumentów, a podpisanie umów planowane jest na połowę 2026 roku.

Cztery odcinki, 18 ofert i budżet w normie

GDDKiA podzieliła zadanie na cztery odcinki, umożliwiając wykonawcom składanie ofert na każdy z nich. Wpłynęło łącznie 18 propozycji, z czego 17 mieści się w założonych budżetach.

Odcinek 1: węzeł Łódź Północ – Łyszkowice (27,9 km)

  • 5 ofert: 374–512,2 mln zł

  • Budżet GDDKiA: 536 mln zł

Odcinek 2: Łyszkowice – granica województwa (21,8 km)

  • 6 ofert: 321,4–442,4 mln zł

  • Budżet GDDKiA: 492,7 mln zł

Odcinek 3: granica województwa – węzeł Grodzisk Mazowiecki (25,4 km)

  • 4 oferty: 344,8–435,3 mln zł

  • Budżet GDDKiA: 437,5 mln zł

Odcinek 4: węzeł Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km)

  • 3 oferty: 256,9–361,8 mln zł

  • Budżet GDDKiA: 341,2 mln zł

W przetargu 80 proc. oceny stanowi cena, a pozostałe 20 proc. dotyczy efektywnego wykorzystania destruktu z rozbiórki nawierzchni – aspektu, który podnosi ekologiczny standard inwestycji.

Ruch rośnie z roku na rok

Autostrada A2 na odcinku Łódź–Warszawa funkcjonuje od ponad 13 lat i stała się jednym z najbardziej obciążonych fragmentów dróg krajowych. Jak podaje GDDKiA Średni dobowy ruch wynosi:

  • ponad 50 tys. pojazdów w rejonie Łodzi,

  • blisko 100 tys. pojazdów w okolicach Warszawy.

Rosnące natężenie ruchu oraz prognozy jego dalszego wzrostu wymusiły konieczność poszerzenia trasy o dodatkowe pasy.

Trzy pasy do Pruszkowa, cztery do Konotopy

Inwestycja została zaplanowana już na etapie pierwotnej budowy – w pasie rozdziału pozostawiono rezerwę terenu. Po rozbudowie parametry trasy będą następujące:

  • od Łodzi Północ do Pruszkowa – 3 pasy ruchu w obu kierunkach,

  • od Pruszkowa do Konotopy – 4 pasy ruchu.

Dodatkowo:

  • na węźle Łódź Północ wymieniona zostanie nawierzchnia i oświetlenie (na energooszczędne),

  • łączna długość prac: 92 km (w tym 89 km poszerzenia jezdni).

A2 będzie samowystarczalna energetycznie

W projekcie przewidziano nowatorskie rozwiązania energetyczne:

  • zasilanie oświetlenia i infrastruktury drogi z OZE,

  • instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii,

  • pełna analiza kosztów budowy, utrzymania i eksploatacji.

To pierwszy tak duży projekt drogowy w Polsce zaprojektowany z myślą o energetycznej autonomii.

Jak podkreśla GDDKiA rozbudowa A2 będzie jedną z najbardziej wymagających inwestycji ostatnich lat, ponieważ ruch na autostradzie zostanie utrzymany przez cały okres prac. Wymaga to:

  • precyzyjnej tymczasowej organizacji ruchu,

  • utrzymania co najmniej dwóch pasów w każdym kierunku przez cały czas,

  • zastosowania odcinkowego pomiaru prędkości, który sprawdził się podczas budowy A1.

Celem jest maksymalne ograniczenie utrudnień dla kierowców.

Dlaczego ta rozbudowa jest tak ważna?

Poszerzenie A2 to inwestycja kluczowa:

  • dla transportu towarowego i firm logistycznych,

  • dla codziennego ruchu mieszkańców Mazowsza i Łódzkiego,

  • dla zapewnienia szybkiego dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego w przyszłości.

Kalendarium prac

  • 30.08.2023 – podpisanie umowy projektowej

  • 29.10.2024 – złożenie wniosków o decyzje ZRID

  • 02.04.2025 – decyzje ZRID dla odcinków w woj. mazowieckim

  • 30.05.2025 – decyzje ZRID dla odcinków w woj. łódzkim

  • 03.07.2025 – ogłoszenie przetargu na roboty

  • I poł. 2026 – podpisanie umów z wykonawcami i start budowy

  • II poł. 2027 – zakończenie prac

 

Źródło/fot. GDDKiA

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda