Coraz więcej biletów kupujemy przez telefon
Nowe technologie wypierają tradycyjne sposoby sprzedaży. W 2019 r. lawinowo wzrosła sprzedaż biletów za pośrednictwem aplikacji mobilnych i biletomatów pojazdowych.
W 2019 roku po raz kolejny Zarząd Transportu Miejskiego zanotował wzrost wartości sprzedanych biletów. Wyniosła ona dokładnie 994 588 849,70 zł i była wyższa niż w 2018 roku o ponad 33,8 mln zł (ok. 3,52 proc). Dziś bilety można kupić w około 5 000 punktów.
Najwięcej pieniędzy „wpadło” do automatów stacjonarnych – wartość sprzedaży to prawie 414 mln zł (prawie 42 proc. całości sprzedaży w 2019 r.). Na ulicach Warszawy jest ich 807 a w tym roku chcemy zwiększyć tę liczbę o 52 urządzenia.
Potem mamy tradycyjną sprzedaż biletów w Punktach Obsługi Pasażerów (20 punktów) –wartość sprzedaży ponad 120 mln zł, wzrost w porównaniu do roku ubiegłego wynosi ponad 34 mln zł . W tym roku planujemy uruchomienie kolejnego punktu, na stacji metra Księcia Janusza. Na podium najchętniej odwiedzanych POP-ów znalazły się punkty przy Dworcu Wileńskim, stacji metra Świętokrzyska oraz Centrum. W sierpniu zeszłego roku wdrożyliśmy nowy system obsługi pasażerów i od wakacji sprawy w POP załatwiane są szybciej. Przykładowo czas zwrotu opłaty za bilet skrócono z 8 do 3 minut, przekodowania biletu z 5 do 3 min, sprzedaży z 2 minut do minuty.
W tej chwili bilety WTP można kupić za pomocą sześciu aplikacji na telefony komórkowe. I to jest kanał sprzedaży, który w zeszłym roku odnotował największy wzrost– wartość sprzedaży wzrosła prawie 52 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Komórki „zainkasowały” ponad 45 mln zł.
Znacznie wzrosła też sprzedaż biletów w biletomatach mobilnych. Dziś w każdym pojeździe WTP jest takie urządzenie (w sumie prawie 2 400); w minionym roku ok. 600 biletomatów zamontowały Tramwaje Warszawskie. Sprzedaż w automatach mobilnych wyniosła prawie 156 mln zł i była o blisko 28 proc. większa niż w 2018 r.