Developerzy przebudują ul.Marywilską
W rejonie skrzyżowań ul. Marywilskiej z ulicami Inowłodzką i Kupiecką zmodyfikowany zostanie układ drogowy. Powstanie łącznie sześć nowych przejść dla pieszych, a w czterech lokalizacjach ruchem będą sterować sygnalizacje świetlne. Kierowcy zyskają łącznicę między drogami boczną a główną ul. Marywilskiej, pojawią się nowe chodniki i drogi dla rowerów. Inwestycję zrealizują deweloperzy.
Warszawa dynamicznie się rozwija. Powstają nowe osiedla, biurowce i sklepy. Budując je, inwestorzy muszą pamiętać, że ich inwestycje wpływają na funkcjonowania miasta. Dlatego mają obowiązek przebudowy układu drogowego tak, aby dostosować go do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową.
Tak właśnie będzie na ul. Marywilskiej. W dwóch lokalizacjach zmiany w infrastrukturze drogowej przeprowadzą deweloperzy, którzy w sąsiedztwie realizują inwestycje komercyjne. Taki obowiązek nakłada na obu ustawa o drogach publicznych.
MARYWILSKA I INOWŁODZKA
Pierwsza lokalizacja to rejon skrzyżowania ulic Marywilskiej i Inowłodzkiej. Kilkanaście dni temu prace rozpoczęła tu spółka Victoria Dom. Na razie wiążą się z budową chodników i drogi dla rowerów nieopodal Inowłodzkiej i zjazdu z węzła trasy S8. Wykonawca rozpoczął również prace przy drodze bocznej ul. Marywilskiej. Droga ta została zamknięta, bo trwa rozbiórka jej starej nawierzchni. Nie tylko zyska nowy asfalt, ale zostanie też przedłużona w kierunku północnym do obecnego wjazdu pod pobliskie hale chłodnicze.
Wjazd ten zostanie przebudowany. Po poszerzeniu stanie się wyposażonym w sygnalizację świetlną skrzyżowaniem z trzema nowymi przejściami dla pieszych (dwa przez ul. Marywilską i jedno przez drogę dojazdową do budowanego osiedla) i kompletem przejazdów rowerowych. W tym miejscu Marywilska będzie mieć dwie jezdnie, bo istniejący dzielący je pas wykonawca przedłuży na północ. Za skrzyżowaniem po zachodniej stronie ulokuje nowy przystanek autobusowy. Natomiast dotychczasowe skrzyżowanie drogi głównej z boczną zlikwiduje, tworząc tylko zjazd do ul. Inowłodzkiej dla tych, którzy poruszają się od węzła trasy S8.
Przy jezdni wschodniej ul. Marywilskiej chodnik zostanie wyremontowany, a przy jezdni zachodniej – wybudowany. Po obu stronach ulicy powstaną drogi dla rowerów. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystom. Dziś kłopot mają zwłaszcza ci, którzy jadą w kierunku trasy S8. Ze względu na to, że obecne pasy rowerowe urywają się ok. 300 m przed węzłem, nagle wjeżdżają między auta jadące na wprost i kierujące się do zjazdu na „ekspresówkę”. To się zmieni – po zakończeniu prac dojadą przeznaczoną dla nich ścieżką do samego węzła, gdzie wykonanie dalszych usprawnień będzie leżało po stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
MARYWILSKA I KUPIECKA
Układ drogowy zmieni się również w rejonie skrzyżowania ul. Marywilskiej z ul. Kupiecką. Tu spostrzegawczy przechodnie dostrzegą rozpoczęte w tym tygodniu prace ziemne. Dotyczą jednak budowy przyłącza elektroenergetycznego. Można uznać to za wstęp do głównych robót, które inwestor Ronson Development niebawem powinien zainaugurować. Będą wiązały się z budową sygnalizacji świetlnej i korektą przebiegu chodnika oraz jego remontem przy wlocie ul. Kupieckiej do drogi głównej ul. Marywilskiej. Istniejące tam po stronie północnej przejście dla pieszych zostanie przesunięte bliżej skrzyżowania, dzięki czemu jego obszar stanie się mniejszy, a droga do pokonania przez pieszych – krótsza.
Jezdnia ul. Marywilskiej w kierunku północnym oraz południowy wylot ze skrzyżowania będą poszerzone. Wykonawca zlikwiduje biegnący po wschodniej stronie drogi głównej pas rowerowy, a ruch rowerowy poprowadzi wydzieloną jednokierunkową drogą dla rowerów. Aby zapewnić płynność ruchu samochodowego, po południowej stronie skrzyżowania zlikwiduje wykorzystywaną do tej pory w niewielkim stopniu zebrę. Na jezdni wschodniej utworzy pas do skrętu w prawo w ul. Kupiecką, z dopuszczeniem jazdy na wprost dla autobusów.
Aby odciążyć skrzyżowanie jezdni bocznej z ul. Kupiecką, w pasie zieleni między drogami ul. Marywilskiej (za ślimakiem skrzyżowania z ul. Płochocińską) powstanie łącznica. Będzie mieć 5 m szerokości i pojadą nią kierowcy, którzy wjechali na ul. Marywilską z ul. Płochocińskiej. Na łącznicę nie wjadą ci, którzy poruszają się boczną drogą ul. Marywilskiej od ul. Kupieckiej. Droga ta będzie dwukierunkowa dla wszystkich tylko na krótkim odcinku – do wjazdu przy budynku Marywilska 44C. Dalszy fragment do jazdy w kierunku południowym będzie przeznaczony tylko dla mieszkańców dojeżdżających na posesję. Aby ułatwić im dojście pieszo, przez drogę boczną powstanie nowe przejście.
Od łącznicy przez pas zieleni do skrzyżowania z ul. Kupiecką zostanie poprowadzona nowa droga dla rowerów. Natomiast znajdująca się po sąsiedzku zebra (położona ok. 100 m na południe od skrzyżowania z ul. Kupiecką) zyska sygnalizację świetlną.
Ostatnim elementem przebudowy będą zmiany na istniejącym ok. 400 m na północ od skrzyżowania z ul. Kupiecką łączniku dróg bocznej z główną ul. Marywilskiej. Łącznik będzie poszerzony i stanie się dwujezdniowy. Jego skrzyżowanie z drogą główną deweloper wyposaży w sygnalizację. Aby utrzymać tam płynność ruchu, jadąc od północy ul. Marywilską nie będzie można skręcić w lewo. Dojazd z tego kierunku możliwy będzie na skrzyżowaniu z ul. Kupiecką. Ponadto przystanek „Marcelin 02” zostanie przeniesiony z wlotu na wylot drogi głównej ul. Marywilskiej. W związku z tym wyjazd z drogi dla rowerów na pas rowerowy zostanie odsunięty od skrzyżowania za zatokę autobusową.
fot,zdm.waw.pl