Do Winnicy tramwaj z dwoma jezdniami
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom władz miasta plany części drogowej inwestycji dotyczącej budowy dalszego odcinka trasy tramwajowej na Nowodworach w kierunku Modlińskiej uległy zmianie. Teraz planowana jest budowa od razu dwóch jezdni wraz z tramwajem do Winnicy.
Inwestycja, jaką jest budowa trasy tramwajowej z Młocin na Tarchomin i Nowodwory trwa już kilka lat. I tyle samo trwają kontrowersje wokól niej. Początkowo projekty zakładały poszerzenie istniejącej jezdni Światowida i dobudowę drugiej, czyli byłyby po trzy pasy w każdą stronę. Mieszkańcy jednak skutecznie oprotestowali budowę autostrady.
– Światowida miała otrzymać przekrój dwujezdniowy o dwóch pasach ruchu, ze skrajnym pasem do parkowania. Ponadto, dla uspokojenia ruchu, założono zwężenie pasów ruchu do 3-3,25 m szerokości. Odzyskana przestrzeń miała zostać przeznaczona pod ścieżkę rowerową o szerokości co najmniej 3 m i chodnik o szerokości co najmniej 2 m – przypomina portal transport-publiczny.pl.
Co do tego, jaka ma być ulica Światowida do dzisiaj zdania są podzielone.
– Obecna jezdnia z torami z boku powoduje całą masę wypadków przy prawoskręcie. Tory pomiędzy jezdniami nie będą przynajmniej zaskoczeniem dla kierowców – przekonuje Adam na portalu TVN Warszawa.pl
– O 7.00 rano Światowida trudno jest się przebić. W godzinach szczytu Tarchomin stoi w korkach. Być może te dwie jezdnie na Światowida w kierunku Modlińskiej mają sens i w jakimś stopniu zmniejszą korki? – zastanawia się pan Robert, mieszkaniec Tarchomina Kościelnego.
Obecnie linia tramwajowa kończy swoją trasę na Nowodworach. Ruch kołowy w obu kierunkach wiedzie po jezdni już dawno istniejącej.
ZTM informuje, że wraz z dalszym odcinkiem trasy tramwajowej na Nowodworach w kierunku ulicy Modlińskiej od razu powstaną… dwie jezdnie ulicy Światowida, pomimo, że na wcześniejszym odcinku tej ulicy znajduje się tylko jedna jezdnia. W przygotowywaniu bowiem kolejny etap inwestycji. Tramwaje mają jeździć do ulicy Dionizosa, czyli 140 metrów od Modlińskiej.
– W większości zakres budowy nowego odcinka jest w terenie drogowo „dziewiczym”, na którym nie ma istniejącej drogi, więc naturalna jest budowa zgodnie z zakresem projektu. Tutaj projektu zamiennego obejmującego tramwaj i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. I zwraca uwagę, że projekt dla skrzyżowania z ulicą Modlińską jest również opracowywany z dwiema jezdniami.
Termin realizacji inwestycji poznamy po zakończeniu prac projektowych i opracowaniu szczegółowych kosztorysów.
Anna Tomasik
Foto: Anna Tomasik