Gwiazdy kina niemego w parku Żeromskiego
Zanim nadeszła era filmu dźwiękowego, to one władały wyobraźnią i emocjami naszych prababek. Gwiazdy kina niemego – Pola Negri, Halina Bruczówna, Nora Ney – znów wystąpią przed warszawską publicznością. Akompaniować im będą na żywo współczesne muzyczki i instrumentalistki.
O godz. 20.30, w parku Żeromskiego (nowe miejsce) odbędą się jeszcze trzy pokazy polskiego kina niemego z eksperymentalną muzyką na żywo, jaką wykonają artystki sceny niezależnej. Każdy seans będzie poprzedzony spotkaniem z jedną z dziennikarek filmowych – Anną Tatarską, Magdą Maksimiuk lub Dianą Dąbrowską, które o kobiecym, dawnym kinie wiedzą prawie wszystko. Filmy będą pretekstem do dyskusji na temat sytuacji kobiet w przedwojennej Polsce.
Warszawskie kino nieme – program
Sobota, 28 lipca – „Halka”, reż. Konstanty Meglicki, 1929. Akompaniament Antonina Nowacka, używa przede wszystkim głosu, który poddaje prostym modulacjom oraz syntezie na żywo za pomocą zarówno efektów elektronicznych, jak i rozszerzonych technik wokalnych.
Sobota 4 sierpnia – „Zew morza”, reż. Henryk Szaro, 1927. Akompaniament Joanna Szumacher, artystka audiowizualna, producentka i kuratorka, twórczyni eksperymentalnej muzyki elektronicznej.
Sobota, 11 sierpnia – „Bestia”, reż. Aleksander Hertz, 1917. Akompaniament Sasha Zakrevska, ukraińska projektantka graficzna mieszkająca w Warszawie, która jest również muzykiem pracującym z analogowymi dźwiękami.
Uwaga. W wypadku deszczu seanse będą odwołane.
Gwiazdy kina niemego
Pola Negri była największą gwiazdą polskiego kina niemego oraz pierwszą, europejską gwiazdą Hollywood. Łącznie zagrała w ponad 60 filmach. „Bestia” to najstarszy zachowany film z udziałem Poli Negri, z kolei „Mania” to jeden z pierwszych filmów, w jakich wystąpiła już po wyjeździe z Polski.
Zorika Szymańska była aktorką schyłku kina niemego w Polsce. Zagrała główne role w kilku filmach na przełomie lat 20. i 30., wkrótce po nadejściu epoki kina dźwiękowego zakończyła karierę.
Maria Malicka była znakomitą aktorką dramatyczną, jednak na srebrnym ekranie pokazywała się bardzo rzadko. „Zew morza” to jej pierwsza główna rola filmowa.
Nora Ney to jedna z najciekawszych aktorek polskiego kina przedwojennego, która w odróżnieniu od większości aktorek tamtych czasów poświęciła się niemal wyłącznie karierze filmowej. Kreowała przede wszystkim role dramatyczne.
Fabuły filmów
„Bestia”, reż. Aleksander Hertz, 1917.
Pola ucieka z domu by zrobić karierę artystki. Wkrótce z niepokornej dziewczyny stała się groźnym wampem, wdała się w romans z żonatym mężczyzną, jednak prześladowania dawnego kochanka szybko doprowadzają ją na skraj przepaści.
„Halka”, reż. Konstanty Meglicki, 1929.
Młoda góralka Halka nie dostrzega bezgranicznej miłości Jontka. Zakochuje się w miejscowym paniczu, który jednak szybko rzuca ją dla innej. Zrozpaczona Halka po urodzeniu jego dziecka wpada w obłęd, a w efekcie odbiera sobie życie.
„Zew morza”, reż. Henryk Szaro, 1927.
Stach od dziecka pragnął zostać marynarzem. Jego marzenie się spełnia, ma się także pobrać z córką właściciela wielkiego statku handlowego, Jolą. Spotyka jednak Hankę, znajomą z lat dziecinnych, która także się w nim zakochuje. Która z dziewczyn zdobędzie serce Stacha?
Na zdjęciu Pola Negri.
Źródło: Urząd m.st. Warszawy