mobile
REKLAMA

Jakie zagrożenia czyhają na seniorów?

Dziś Dzień Babci, a jutro będziemy obchodzili Dzień Dziadka oprócz tego, że odwiedzimy bliskich i wręczymy im prezent warto zastosować się do rady policjantów z Komendy Główne Policji. Funkcjonariusze sugerują, aby porozmawiać z seniorami o sytuacjach, które mogą stanowić potencjalne zagrożenie dla nich

oprac. NKK
TAGI vishing
Jakie zagrożenia czyhają na seniorów?

Spotkania rodzinne, które odbywają się z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka warto wykorzystać do tego, aby porozmawiać z bliskimi na temat tego m.in. jak nowe technologie mogą być wykorzystywane przez oszustów.

- Z przeprowadzonego w 2023 roku badania Warszawskiego Instytutu Bankowości wynika, że z bankowości elektronicznej lub mobilnej korzysta już 82 proc. seniorów. Ale to, co jednym ułatwia życie, innym daje pole do działalności przestępczej – podkreślą przedstawiciele Biura Prewencji Policji.

Już nie raz pisaliśmy na łamach Informatora Stolicy o różnych oszustwach jakim padają osoby starsze. Oszuści wymyślają coraz to nowsze metody, często wykorzystują do tego nowe technologie. Jak wskazuje policja często wykorzystywaną metodą wyłudzania pieniędzy od seniorów jest podawanie się przez telefon za pracownika banku lub służby mundurowej. Przestępcy wprowadzają jednak różnego rodzaju urozmaicenia i coraz częściej wykorzystują do oszustw e-bankowość. Taką metodą wyłudzania pieniędzy przez telefon fachowo określa się terminem „vishing” – to połączenie dwóch angielskich słów: voice (głos) i „phishing” (rodzaj oszustwa polegającego na podszywaniu się pod inną osobę lub instytucję).

Dlatego rozmawiając ze swoimi bliskimi warto przekazać im kilka istotnych informacji dotyczących tego jak chronić się przed wyłudzeniami.

Co na ten temat mówi policja?

  • Jeśli odbierzesz niepokojący telefon od osoby, która podaje się za np. pracownika banku, zachowaj spokój, nie poddawaj się panice i zweryfikuj taką osobę. Rozłącz się i zadzwoń na infolinię swojego banku w celu upewnienia się czy na pewno dzwoni do Ciebie pracownik danej instytucji. Pamiętaj rozłącz się skutecznie i nigdy nie dzwoń na numer wskazany przez swojego rozmówcę.

  • Jeśli osoba dzwoniąca nalega na Twoją natychmiastową reakcję i prosi Cię o dane wrażliwe, nigdy nie ulegaj presji i nie podawaj przez telefon danych do konta bankowego, tj. loginu, hasła, kodów autoryzacyjnych, kodów blik. Pracownik banku ani Policjant nigdy nie mogą prosić o takie działania.

  • Na polecenie osoby dzwoniącej nie instaluj żadnych aplikacji lub oprogramowania np. na telefon, komputer, które rzekomo mają monitorować bezpieczeństwo na koncie lub pomóc w zablokowaniu nieautoryzowanej wypłaty środków.

fot. fotolia

 

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda