Kobiety za kierownicą: Bezpieczeństwo, statystyki i stereotypy
Według analiza Instytutu Transportu Samochodowego kobiety wypadają znacznie korzystniej od mężczyzn w kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego. - W 2024 roku kobiety kierujące samochodami osobowymi spowodowały 27,9 proc. wypadków drogowych, podczas gdy mężczyźni byli sprawcami ponad 69,8 proc. wypadków – podaje ITS.

Statystyki mówią same za siebie
W 2024 roku kobiety kierujące samochodami osobowymi spowodowały 27,9 proc. wypadków drogowych, podczas gdy mężczyźni byli sprawcami ponad 69,8 proc. wypadków – wynika z danych Policji. Osiem lat temu kobiety były odpowiedzialne za co czwarty wypadek w Polsce, a obecnie powodują ich dwa i pół razy mniej niż panowie. Statystycznie, mężczyźni są odpowiedzialni za śmierć na drodze aż osiem razy częściej niż kobiety. Badania Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) potwierdzają także, że kobiety są mniej narażone na śmierć w wyniku wypadku drogowego w porównaniu z mężczyznami. Ryzyko uczestniczenia w wypadku (w przeliczeniu na 1 km podróży) jest dla kobiet 2 do 4 razy niższe niż dla mężczyzn.
– Niektóre kobiety mogą mieć mniejsze zaufanie do swoich umiejętności za kierownicą, co może wynikać z ich niższej pewności siebie. Jednakże statystyki wyraźnie pokazują, że kobiety są bezpieczniejszymi kierowcami. Pomimo że panie stanowią ponad 40 proc. posiadaczy prawa jazdy kategorii B, to w minionym roku były odpowiedzialne za 27,9 proc. wypadków drogowych (kierujące samochodami osobowymi). Ponadto znacznie rzadziej są sprawcami wypadków ze skutkiem śmiertelnym – mówi Maria Dąbrowska-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Stereotypy a rzeczywistość
Mimo powszechnych stereotypów, analizy ITS nie pozostawiają wątpliwości: kobiety jeżdżą wolniej, przestrzegają przepisów ruchu drogowego, zachowują większą kulturę na drodze, nie podejmują niepotrzebnego ryzyka, są dużo bardziej odpowiedzialne i powodują mniej wypadków. Należy jednak pamiętać, że „męski styl” jazdy, charakteryzujący się brawurą, zaczyna być zauważalny również wśród młodych kobiet.
– Najnowsze badania ITS, dotyczące zachowań kierowców, potwierdzają tezy dotyczące różnic pomiędzy zachowaniem kobiet i mężczyzn w ruchu drogowym. W badaniu z 2024 roku wzięło udział 341 kierowców, z czego 164 stanowiły kobiety, a 175 mężczyźni (dwie osoby zadeklarowały płeć jako „inna”). Kobiety rzadziej deklarowały uczestnictwo w stłuczkach, zarówno jako sprawczynie, jak i uczestniczki. Podobne uwarunkowania dotyczą wypadków drogowych. Różnice zauważono przede wszystkim w poziomie agresji na drodze. W przypadku mężczyzn wskaźnik tendencji do zachowań ryzykownych okazał się być znacznie wyższy w porównaniu z kobietami. Najwyższe wskaźniki mężczyźni uzyskiwali w formie agresji w postaci „furii drogowej”. Badani mężczyźni częściej byli karani za wykroczenia drogowe, jak również przekroczenia prędkości – tłumaczy dr Ewa Odachowska-Rogalska, autorka badań, psycholog transportu, psychotraumatolog z ITS.
Eksperci Instytutu Transportu Samochodowego podkreślają, że bezpieczeństwo na drodze zależy od wielu czynników, ale płeć kierującego ma istotny wpływ na styl jazdy i skłonność do ryzyka. Kobiety, dzięki swojej ostrożności i przestrzeganiu przepisów, przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.