Miejski Rzecznik Konsumentów odniosła sukces w sprawie przeciwko mBankowi
4 lipca 2025 roku przed Sądem Apelacyjnym w Łodzi zakończyło się trwające ponad dziewięć lat postępowanie grupowe, w którym Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie występowała jako reprezentantka 1724 kredytobiorców. Sąd oddalił apelację mBanku i orzekł o nieważności około 1000 umów kredytowych zawartych przez członków grupy z pozwanym bankiem.

Postępowanie grupowe zostało zainicjowane w kwietniu 2016 roku poprzez wniesienie pozwu przeciwko mBankowi o ustalenie nieważności umów kredytów hipotecznych indeksowanych do franka szwajcarskiego. Sprawa miała charakter precedensowy i przeszła przez kilka istotnych etapów procesowych:
- październik 2018 r. - Sąd Okręgowy w Łodzi oddalił powództwo w całości
- marzec 2020 r. - Sąd Apelacyjny uchylił wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania, wskazując konkretne kwestie wymagające ponownej oceny
- luty 2022 r. - Sąd Okręgowy ponownie oddalił powództwo, a apelacja Miejskiego Rzecznika Konsumentów została odrzucona z powodów proceduralnych, wynikających z nieprawidłowego stosowania przepisów wprowadzonych w czasie pandemii
- listopad 2024 r. - Sąd Okręgowy w Łodzi uznał umowy za nieważne, jednocześnie umarzając postępowanie wobec około 700 członków grupy, którzy w toku sprawy zawarli ugody z bankiem
- lipiec 2025 r. - Sąd Apelacyjny oddalił apelację mBanku i prawomocnie potwierdził nieważność umów zawartych przez pozostałych członków grupy.
W toku postępowania Sąd Apelacyjny przyznał wszystkim członkom grupy zabezpieczenie roszczeń - po raz pierwszy w historii polskiego postępowania grupowego. Decyzja ta oznaczała, że osoby, które spłaciły na rzecz banku kwotę równą lub wyższą od otrzymanej, mogły wstrzymać się z dalszym regulowaniem rat kredytowych. Było to rozwiązanie o istotnym znaczeniu społecznym i finansowym, przynoszące realną ulgę setkom konsumentów.
Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie, reprezentowała grupę kredytobiorców i odegrała kluczową rolę w prowadzeniu sprawy. W momencie składania pozwu orzecznictwo dotyczące tzw. „kredytów frankowych” było niejednolite, a wynik postępowania - trudny do przewidzenia. Wieloletnie zaangażowanie warszawskiej rzecznik miało istotne znaczenie dla skutecznej ochrony interesów konsumentów.
fot. pixabay