Montaż torowisk na kolejnych stacjach II linii metra
Kolejne stacje II linii metra budowanej po prawej stronie Wisły zyskują nowe elementy, które przybliżają dojazd podziemnej kolejki na Targówek. Obecnie montowane są torowiska przy dwóch stacjach: Trocka i Targówek.
– Tarcze TBM, które drążą tunele II linii metra obudowują je jednocześnie szczelnymi betonowymi pierścieniami. Dzięki temu, po demontażu instalacji związanych z pracą tarcz, można przystąpić do prac wykończeniowych a także montażu torowiska oraz sieci i urządzeń umożliwiających eksploatację linii. W warszawskim metrze mamy nawierzchnię torową bezpodsypkową, bezpodkładową – mówią przedstawiciele spółki Metro Warszawskie. – W tej chwili prace związane z montażem torowiska są prowadzone w tunelu lewym i prawym szlaku D18 (łączy stacje C17 Targówek i C18 Trocka) oraz na stacji C17 Targówek. Na pozostałych odcinkach trwają prace przygotowawcze – dodają urzędnicy.
Jak informują przedstawiciele Metra Warszawskiego montaż takiej nawierzchni wykonywany jest metodą „od góry do dołu” w następujących etapach: czyszczenie betonu podłoża; ułożenie mat wibroizolacyjnych; ułożenie zbrojenia; nasunięcie toków szynowych uzbrojonych w podpory blokowe w otulinie i belki podpór tymczasowych; osadzenie toków szynowych na podporach tymczasowych i regulacja geodezyjna toru; stabilizacja ustawionego toru; betonowanie płyty torowej; usunięcie bramek (podpór tymczasowych); ostateczna regulacja toru; spawanie termitowe szyn.
Urzędnicy zadbali także oto by przeprowadzane prace podziemne, jak najmniej odczuwali mieszkańcy. – W celu zmniejszenia odczuwalności drgań wynikających z eksploatacji metra oraz dla ochrony budynków i znajdujących się w nich ludzi, zastosowano dwustopniową wibroizolację. Pod płytą torową układana jest mata wibroizolacyjna, zaś szyny mocowane są do bloczków o odpowiednich parametrach tłumienia. Pozwala to na znaczne ograniczenie lub likwidację oddziaływania drgań.
Fot. Metro Warszawskie Sp. z o.o.