Na Woli naprawiają tramwaje już 110 lat
Tramwaje Warszawskie w tym roku świętują 110-lecie pierwszego kursu tramwaju elektrycznego. 18 maja na uroczystej gali świętowano jubileusz zajezdni na Woli.
Od 110 lat kolejne pokolenia tramwajarzy dbają o swoje wagony, serwisują i remontują w Zakładzie Naprawy Tramwajów na Woli. Każdego roku wolski zakład opuszcza ponad pół setki wyremontowanych wagonów. Zakład jest stale modernizowany i dziś można w nim naprawiać również najnowocześniejsze, niskopodłogowe tramwaje.
- Tramwaje elektryczne towarzyszą warszawiakom. A sercem Tramwajów Warszawskich są warsztaty główne dziś nazwane Zakładem Naprawy Tramwajów T-3. Dzięki pracownikom tego zakładu od ponad 100 lat tramwaje są w odpowiednim stanie technicznym by wozić warszawiaków do pracy i szkoły - mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
A jakimi pojazdami Tramwaje Warszawskie woziły i wożą warszawiaków można będzie zobaczyć na ogrodzeniu zajezdni. Najprawdopodobniej to najdłuższy mural w Warszawie, a już na pewno najdłuższy mural tramwajowy w Polsce. Będą tu wszystkie stołeczne tramwaje - od konnego aż do najnowszego Jazza. I to co najważniejsze w Warszawie - syrenka, mosty, Wisła i plaża. Mural będzie miał ponad 100 metrów długości.
W sobotę 19 maja natomiast ulicami Warszawy przejechała tramwajowa parada. Dziesięć wagonów, od najstarszego z 1908 roku, do najnowszego niskopodłogowca, przejechało z pętli Marymont do placu G. Narutowicza. Do tego jeszcze w sobotę Tramwaje Warszawskie zaprosiły na Noc Muzeów w Zakładzie Naprawy Tramwajów. Po raz pierwszy tramwajarze zaprezentowali świeżo wyremontowane wagony zabytkowe: techniczny wagon wieżowy z 1928 r. oraz wagon 13N popularnie zwany „parówką” w oryginalnej wersji z przełomu lat 50. i 60. Gościom czas umiliły występy orkiestry dętej Tramwajów Warszawskich oraz grupy teatralnej Warszawiaki. Można było się także przyjrzeć jak są naprawiane tramwaje i nawet zajrzeć pod tramwaj.
Źródło: ZTM