Nowa lokomotywownia w Warszawie dla PKP Intercity
PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zgodnie z kontraktem nowa inwestycja powstanie w 2027 roku, a jej wartość to ponad 179 mln zł brutto. „Inwestycje infrastrukturalne to 3,2 mld zł w perspektywie do 2030 roku. Nowe zaplecza to zupełnie nowa jakość pracy i coraz lepsze warunki socjalne” - stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Umowa między PKP Intercity a konsorcjum firm Trakcja S.A. oraz DB Projekt Sp. z o.o. została podpisana - w obecności ministra infrastruktury - 20 marca br. Dotyczy ona budowy nowej lokomotywowni z urządzeniami i towarzyszącą infrastrukturą na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Powstanie tam nowa lokomotywownia oraz hale mycia lokomotyw. Zmodernizowane zostaną budynki socjalne, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zbudowane będą również stanowiska do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisków zestawów kołowych na szynę.
„Nowoczesne zaplecza techniczne PKP Intercity to inwestycje w komfort i punktualność, czyli to, co jest najważniejsze dla pasażerów. Nowa hala do napraw oraz mycia lokomotyw pozwoli szybciej oraz dokładniej przygotować pojazdy, tak aby czyste i sprawne punktualnie wyjeżdżały w trasy. W ubiegłym roku PKP Intercity przewiozło blisko 80 mln osób, a wszystkich podróżujących koleją w 2024 r. było ponad 407 mln. W tym roku pasażerów będzie jeszcze więcej. Jesteśmy świadkami prawdziwego renesansu polskiej kolei” - powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
PKP Intercity przekazało, że systematycznie unowocześniany jest park pojazdów trakcyjnych polskiego przewoźnika. W 2024 i 2025 roku spółka odebrała 48 nowych lokomotyw, z których 29 trafiło do Zakładu Centralnego w Warszawie, czyli na bocznicę Warszawa Grochów.
„W planach mamy jeszcze odbiory 46 lokomotyw jednosystemowych oraz 63 pojazdów wielosystemowych. Obecnie w Warszawie korzystamy z zabytkowej lokomotywowni, wzniesionej w latach 1937-1938 i objętej nadzorem konserwatora zabytków. Potrzebujemy nowoczesnego zaplecza technicznego. Kontrakt na budowę nowej lokomotywowni to jest jeden z wielu projektów” - stwierdził Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Inwestycja jest realizowana w systemie „Zaprojektuj i zbuduj”. Zadania dotyczące wykonania systemu sterowania ruchem kolejowym (związane z wyposażeniem części infrastruktury i dostawą urządzeń diagnostycznych) zostaną wykonane do końca 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi 179200651,86 zł brutto i stanowi część projektu pt. „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
„Od dzisiaj ruszamy z realizacją projektu. Dołożymy wszelkich starań, aby zachować punktualność w realizacji. To będzie jeden z najbardziej nowoczesnych tego typu zakładów, a obsługa lokomotyw będzie wykonywana w sposób bardzo zaawansowany. Zdolność nowego zakładu osiągnie blisko 1100 obsługiwanych lokomotyw w ciągu roku” - przekazał Stefan Bekir Assanowicz, prezes spółki Trakcja.
W 2024 roku PKP Intercity zakończyło realizację części inwestycji budowlanych, które zostały ujęte w wieloletniej Strategii Spółki, na terenie bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu. W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Na terenie technicznej stacji postojowej zostanie zbudowany obiekt, w którym powstanie hala myjni i hala napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 metrów kwadratowych, długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km, zamontowanych zostanie także 28 rozjazdów.
Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto.
„W latach 2025-2030 planujemy przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru. Musimy ten nowoczesny tabor jak najlepiej utrzymywać, bo dla pasażera jest najważniejsza bezpieczna i punktualna podróż” - podsumował Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.