Pomnik Gabriela Narutowicza w nowym otoczeniu
Ogłoszono wyniki konkursu na pomnik prezydenta Gabriela Narutowicza. Stanie na placu jego imienia na Ochocie. Sąd konkursowy, który obradował 9 marca, przyznał dwie nagrody spośród czterech nadesłanych prac.
I nagroda
Najwyżej oceniono pracę autorstwa Granity Skwara Group s.c. Mariusz Skwara, Sebastian Skwara, Monika Lewandowska Zabrodzie i Piotr Kudelski Wieliszew. Praca ta otrzymała pierwszą nagrodę w kwocie 25 000 zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Pracę uznano za najlepszą ze względu na wartości artystyczne. Zaproponowana forma, prosta i czytelna, umiejętnie eksponuje walory artystyczne rzeźby Edwarda Wittiga. Półkoliście usytuowane wokół popiersia pylony/płyty harmonijnie wpiszą się w przestrzeń przebudowanego placu, podkreślając centralny punkt kompozycji i główny element pomnika – popiersie na nowym cokole. Motyw pylonów/płyt kojarzący się z kolumnadą nawiązuje do stylistki dwudziestolecia międzywojennego, chociaż zastosowane reliefy przedstawiające maskę pośmiertną wzbudziły dyskusję wśród jury konkursowego. Koncepcja w znacznym stopniu odpowiada wytycznym wskazanym przez m.st. Warszawa w regulaminie konkursu.
Sąd konkursowy zalecił dodatkowo wykonanie makietyzacji projektu, by dostosować wysokości cokołu dla właściwej ekspozycji rzeźby oraz podkreślenia walorów artystycznych popiersia, a także uwzględnienie rozwiązań zapewniających dostępność dla osób o ograniczonej percepcji. Poproszono też o podkreślenie funkcji edukacyjnej poprzez wykorzystanie pylonów dla wprowadzenia wyrytych napisów wskazujących na zasługi i osiągnięcia Gabriela Narutowicza jako naukowca, inżyniera i polityka oraz analizę zaproponowanych nasadzeń pod względem atrakcyjności w różnych porach roku.
II nagroda
Drugą nagrodę w wysokości 15 000 zł otrzymała praca autorstwa inż. arch. Tomasza Janko i mgr inż. arch. Grzegorza Wróbla Warszawa.
Uwagę sądu konkursowego zwróciła wyważona forma pomnika. Projekt jest prostą geometryczną formą, utworzoną przez dwa prostopadłościany wykonane z cortenu osadzonego na lekkim stelażu. Tworzą one cokół i tło dla popiersia Gabriela Narutowicza, a jednocześnie zawierają w sobie miejsce na ekspozycję poświęconą Narutowiczowi. Jury zwróciło uwagę na walory edukacyjne projektu. Przemyślana forma iluminacji daje możliwość kontemplowania pomnika po zmroku.
W ocenie sądu zastosowany materiał – corten za mocno kontrastuje z architekturą i otoczeniem placu Narutowicza oraz kojarzy się z architekturą przemysłową. Ponadto jury zwróciło uwagę na trudność utrzymania tego materiału w warunkach miejskich, czyszczenia z aktów wandalizmu np. w postaci graffiti oraz zabezpieczenia samego obiektu przed takimi aktami, z uwagi na formę. Praca nie była też kompletna - nie wskazywała doboru gatunków roślin do nasadzeń.
Sąd konkursowy nie przyznał trzeciej nagrody ani wyróżnień.
Fot. UM Warszawa