Przybywa nowych szkół i przedszkoli
Mimo że w polskiej edukacji zaszły w ostatnich latach zmiany, które powodowały wiele trudności, to w Warszawie przybyło 12 szkół i 26 przedszkoli. W planach są już otwarcia kolejnych placówek dla najmłodszych, także tych powstających w ramach warszawskiego programu żłobkowego
- Ostatnie lata były niezwykle trudne dla polskiej edukacji. „Reforma” systemu oświaty, niepoparta żadnymi badaniami, poskutkowała wieloletnimi konsekwencjami. Ministerstwo Edukacji i Nauki podjęło również próby centralizacji systemu oświaty, ograniczenia autonomii szkół i głębokiej ideologizacji nauczania, które spotkały się z protestami nauczycieli. Do tego doszła pandemia i wojna w Ukrainie. Mimo tych trudności Warszawa stale inwestowała w edukację najmłodszych warszawianek i warszawiaków, bo to oni są naszą przyszłością i naszym obowiązkiem jest dbanie o ich rozwój. W efekcie w ostatnich czterech latach oddaliśmy do użytku warszawianek i warszawiaków 12 nowych szkół i 26 nowych przedszkoli – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Nowe szkoły i zespoły szkolno-przedszkolne powstają zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju i poszanowania zasobów. Ponadto w ostatnim okresie rozbudowano, zmodernizowano i wyremontowano wiele spośród ponad 800 istniejących warszawskich obiektów oświatowych, co było ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza w sytuacji znacznego zmniejszenia dochodów budżetowych miasta.
Kilka kolejnych inwestycji jest w trakcie realizacji. Obecnie miasto buduje cztery szkoły i pięć przedszkoli. Na sfinansowanie inwestycji oświatowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej tylko na najbliższe trzy lata zabezpieczono ponad 920 milionów złotych.
Nowe placówki edukacyjne w całym mieście
Na Bemowie na terenie osiedla Chrzanów trwa budowa zespołu szkolno-przedszkolnego za kwotę ponad 126 mln zł. Podobny kompleks powstaje także przy ul. Hennela w Ursusie, na który zabezpieczono ponad 100 mln zł. Również na Białołęce zaplanowano podobną inwestycję – już podpisano umowę na jego realizację.
W tym roku oddano do użytkowania zmodernizowaną i rozbudowaną szkołę podstawową przy ul. Podróżniczej na Białołęce za ponad 44 miliony złotych, natomiast w Wesołej trwa budowa nowoczesnego liceum ogólnokształcącego dla 600 uczniów za niemal 44 miliony złotych – zakończenie prac zaplanowano na I półrocze 2024 r.
Od tego roku warszawianki i warszawiacy mogą korzystać z nowych przedszkoli, m.in. przy ul. Rembrandta w dzielnicy Targówek. To jedno z najnowocześniejszych przedszkoli w Warszawie, do którego chodzi ponad 200 maluchów.
W roku 2023 zakończona została również budowa Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego w ramach rozbudowy Centrum Nauki Kopernik. W budynku utworzone zostały cztery przestrzenie badawcze – laboratoria i pracownie wyposażone w specjalistyczny sprzęt, służące do wytwarzania produktów i rozwiązań edukacyjnych.
Miasto wciąż rozwija także warszawski program żłobkowy, dzięki któremu ponad 17 tys. najmłodszych warszawianek i warszawiaków ma zapewnioną bezpłatną opiekę do trzeciego roku życia. W przyszłym roku przybędzie kolejny tysiąc miejsc w nowych placówkach m.in. na Woli, Białołęce, Targówku i Ochocie.
Miliony na infrastrukturę
W latach 2019-2023 Warszawa przeznaczyła na inwestycje w obszarze oświaty ponad 1 miliard 775 milionów złotych oraz ponad 550 milionów złotych na remonty istniejących szkół i przedszkoli. Łącznie daje to ogromną kwotę – ponad 2,3 miliardów złotych.
- W kolejnym roku będziemy rozbudowywać sieć szkolną i przedszkolną zgodnie z demograficznym wzrostem zapotrzebowania. Zajmiemy się także dostosowaniem struktur szkolnictwa zawodowego do potrzeb warszawskiego rynku pracy z uwzględnieniem oferty dla dorosłych. Planujemy również utworzenie oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych w miarę zwiększania się liczby dzieci z orzeczeniami – powiedziała Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy.
Istotnym zadaniem zaplanowanym na najbliższe lata są inwestycje w odnawialne źródła energii w budynkach oświatowych. Instalacja OZE w tym paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła czy kolektorów pozwoli na ograniczenie kosztów działania placówek.
Obiekty oświatowe to także centra lokalne, które swoimi zasobami mogą wspierać lokalną społeczność. Realizowane i planowane inwestycje charakteryzują się otwartością, swobodną i intuicyjną komunikacją, wpisaną w architekturę budynku i jej powiązania z przestrzenią zewnętrzną.
fot.UMW