Śródmiejska pomoc dla dzieci z niepełnosprawnościami zyskuje wsparcie Mazowsza oraz UE
Dogoterapia, trening umiejętności społecznych, specjalistyczne kursy podnoszące kwalifikacje nauczycieli, sprzęt do biofeedbacku – już we wrześniu ruszą zajęcia wyrównawcze dla śródmiejskich przedszkolaków ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami. Dzielnica zdobyła na to 420 tys. zł dofinansowania unijnego.
– Każde przedszkole to miejsce, w którym nauka powinna przeplatać się z zabawą. Jednak wychowankowie placówek integracyjnych potrzebują czegoś więcej, by móc się rozwijać. Doskonale to rozumiemy. Choć nikt nie jest w stanie sprawić, że znikną problemy, z jakimi się zmagają, to dzięki naszym zajęciom damy im szansę na o wiele lepszą przyszłość. Unikalność tego projektu wysunie Śródmieście na pierwsze miejsce w rankingu stołecznej oferty integracyjnej. Będziemy warszawskim liderem również w tej dziedzinie oświaty – mówi burmistrz Śródmieścia Aleksander Ferens.
Projekt, na który składają się zajęcia, nosi nazwę „Wsparcie na starcie”. Został przygotowany w całości przez urzędników z dzielnicowego ratusza. Skorzysta z niego 251 maluchów uczęszczających do przedszkoli nr 6, 20, 41 oraz 208. Są to placówki o charakterze przynajmniej częściowo integracyjnym. Jak wyjaśnia zastępca burmistrza Paweł Martofel, celem projektu jest zapewnienie dzieciom ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi terapii w takiej formie i w takim zakresie, na jakie nie miałyby szans w ramach standardowych działań. – Żaden z elementów projektu nie znalazł się w nim przypadkowo. Każdy wynika z faktycznych potrzeb placówek, zgłaszanych zarówno przez dyrektorów, jak i rodziców przedszkolaków. Właśnie dlatego stanowi doskonałe uzupełnienie zajęć organizowanych przez nas dotychczas. Oczywiście nie jest tak, że w Śródmieściu edukacja integracyjna wcześniej nie istniała. Wręcz przeciwnie, robiliśmy na tym polu bardzo dużo. Teraz zrobimy jeszcze więcej – dodaje.
Program obejmie zajęcia rozwijające procesy poznawcze i intelektualne, dotknie też sfery emocjonalno-społecznej. Pomoc dzieciom niesiona będzie m.in. poprzez: dogoterapię, hipoterapię, alpakoterapię, muzykoterapię, rehabilitację, trening umiejętności społecznych, warsztaty taneczno-rozwojowe, czy też wczesne wspomaganie rozwoju. Za kwotę 45 tys. zł Śródmieście kupi sprzęt do 3 przedszkolnych pracowni specjalistycznych, w tym: urządzenia do biofeedbacku, monitory interaktywne, drukarki i komputery. Szczególny nacisk zostanie też położony na podniesienie kwalifikacji kadry pedagogicznej. 45 nauczycieli weźmie udział w aż 33 różnych szkoleniach. Poszerzą umiejętności m.in. w zakresie diagnozy neurologopedycznej, korekcie wad postawy ciała, zaburzeniach przetwarzania słuchowego, biofeedbacku, logosensoryki oraz autyzmu i zespołu Aspergera.
Łączna wartość projektu „Wsparcie na starcie” to 534,5 tys. zł, z czego 78,7% stanowi dofinansowanie ze środków UE – w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014‐2020. Pozostała część zostanie pokryta przez Dzielnicę Śródmieście m.st. Warszawy, przy czym jedynie 1 665 zł w ramach wkładu finansowego. Środki przyznano w ramach konkursu skierowanego do podmiotów publicznych i prywatnych prowadzących przedszkola na terenie całego Mazowsza. Organizatorem konkursu był Zarząd Województwa Mazowieckiego – dysponent funduszu unijnego. Ze środków aktualnie trwającej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 Dzielnica Śródmieście pozyskała dofinansowanie na realizację projektów edukacyjnych o wartości ponad 10,5 mln zł – najwięcej spośród wszystkich stołecznych dzielnic. Projekt będzie realizowany w roku szkolnym 2021/2022. – Podjęliśmy już starania o to, by zajęcia objęte programem włączyć do stałej oferty naszych przedszkoli – zapewnia burmistrz Ferens.
Fot. UD Śródmieście