Święto warszawskich tramwajarzy.
Już od 156 lat wożą warszawiaków. W 1866 roku, kiedy powstała pierwsza linia tramwajowa w stolicy, obsługiwało ją jedynie 6 wagonów konnych. W dniu święta tramwajarzy, warszawscy kierowcy przewieźli, aż w 400 pojazdach, ponad pół miliona pasażerów.
W Dniu Tramwajarza, który przypadał 25 listopada, świętowało aż 3644 pracowników Tramwajów Warszawskich. Oficjalnych uroczystości nie zaplanowano, to będzie zwykły dzień w pracy.
Aż 1428 z osób pracujących w Tramwajach Warszawskich to motornicze i motorniczowie. Kolejne 1189 osób to pracownicy zaplecza technicznego, którzy odpowiadają za serwisowanie pojazdów oraz utrzymanie torów i sieci trakcyjnej. W stołecznej spółce pracuje 21 procent kobiet – 285 motorniczych prowadzi tramwaje, a kobiety zajmują 56 spośród 147 stanowisk kierowniczych.
Warszawiacy kochają tramwaje
Tramwaje są – po autobusach, z których korzysta ok. 50 proc. podróżnych – drugim pod względem popularności środkiem transportu w stolicy. Korzysta z nich 23 procent pasażerów, nieco więcej niż z metra (ok. 22 proc.).
W 2021 roku Tramwaje Warszawskie przewiozły 186 mln pasażerów. To znacznie więcej, niż rok wcześniej, kiedy było ich – z powodu pandemii – 169 mln. Rekordowy pod względem przewozów był 2019 roku – wówczas było to ponad ćwierć miliarda pasażerów.
W Warszawie są 24 linie tramwajowe. Każdego dnia na ulice miasta wyjeżdża 400 składów. Mają one do dyspozycji ponad 130 km tras i cztery zajezdnie. W budowie jest piąta, na Annopolu. W najbliższym czasie w stolicy przybędzie 9 km nowych tras – wzdłuż ul. Kasprzaka, Gagarina i do Wilanowa.
Nowocześnie, wygodnie i zielono
Do Warszawy przyjechał w tym miesiącu 50. nowoczesny tramwaj Hyundai Rotem. W 2023 roku, po dostarczeniu wszystkich 123 popularnych „Hultajów", stolica będzie dysponować największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce, dziś jest ich 370 i stanowią 65 proc. taboru. Po zakończeniu dostaw w Warszawie będzie 434 niskopodłogowców i ich udział wzrośnie do 75 proc.
Tramwaje Warszawskie nie tylko inwestują w energooszczędny tabor, ale tworzą również tzw. zielone tory. Już dziś jest ich w mieście 27 km. W najbliższym czasie rozchodnikiem pokryty zostanie kolejny odcinek torowiska w centrum Warszawy – w Alejach Jerozolimskich i na Jana Pawła II.
fot. um warszawa