Urzędnicy wyszli zza biurek, aby przesiąść się na wózki
Zbyt wysokie krawężniki, nierówne chodniki czy schody – to tylko niektóre bariery, z jakimi muszą, na co dzień mierzyć się osoby z niepełnosprawnościami. Aby lepiej zrozumieć ich sytuację, na jeden dzień pracownicy Zarządu Dróg Miejskich przesiedli się na wózki.
To część nietypowego szkolenia, w jakim uczestniczyło kilkunastu pracowników ZDM. Podczas szkolenia, zorganizowanego przez Fundację Polska Bez Barier, pracownicy, na co dzień zajmujący się projektowaniem i realizacją inwestycji drogowych mogli „wczuć się” w to, jak poruszają się po mieście osoby niepełnosprawne. Poznali m. in. jak ciężko jest pokonać uskok na wózku inwalidzkim i jak inaczej porusza się po mieście osoba niewidoma (w tym celu założyliśmy opaski na oczy). Uczestnicy szkolenia poznali także techniki poruszania się osób z niepełnosprawnościami oraz ich potrzeby związane ze zmianami w przestrzeni miejskiej. Praktyczna wiedza o tym, jak osoby niepełnosprawne pokonują – często zbyt wysokie – krawężniki, źle wyprofilowane przejazdy tramwajowe czy schody bez pochylni jest bezcenna, szczególnie w projektowaniu nowych rozwiązań drogowych. Każdy z uczestników szkolenia mógł przekonać się o tym na własnej skórze.
Warto przypomnieć, że to nie pierwsza tego typu inicjatywa. Pod koniec stycznia został przeprowadzony test rozwiązań dla osób niepełnosprawnych zastosowanych na przystanku na ul. Dwernickiego. Przystanek ten wraz z chodnikiem na odcinku od ul. Wiatracznej do ul. Mycielskiego został wyremontowany pod koniec 2015 r. zgodnie z najnowszymi standardami. Wówczas osoby niewidome i niedowidzące zostały poproszone o sprawdzenie warunków poruszania się przy wykorzystaniu zainstalowanych pasów ostrzegawczych i prowadzących. Z kolei osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich sprawdzały komfort korzystania z chodników wyposażonych w komplet oznaczeń dotykowych.
W tym roku ZDM kontynuuje swoje działania związane z usuwaniem barier architektonicznych. W ramach robót planuje usunąć kilkaset barier i utrudnień dla pieszych.
Źródło: ZDM