Warszawiacy polubili opakowania wielorazowe
Przez trzy miesiące na trzech warszawskich targowiskach trwał pilotaż akcji „Myślę nie marnuję opakowań”. Przedstawiono pierwsze podsumowanie akcji. Łącznie przez cały okres trwania projektu dla mieszkańców udostępniono ponad 600 toreb
Nasza akcja ograniczania jednorazowych opakowań plastikowych na targowiskach, promująca gospodarkę obiegu zamkniętego, ekonomię współdzielenia i prawidłową gospodarkę odpadami, jest pierwszą tego typu w Warszawie. Cieszymy się z dużego zainteresowania akcją, ale przede wszystkim z jej efektów. Małymi krokami dążymy do zmian i kształtowania dobrych nawyków konsumenckich – mówi Karolina Zdrodowska, dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego w stołecznym Ratuszu.
Uczyli jak nie marnować
Projekt rozpoczął się 23 stycznia 2023 r. w Dniu Bez Opakowań Foliowych. Przez 3 miesiące, w ramach miejskiej kampanii „Myślę~ nie marnuję”, edukatorzy zachęcali mieszkanki i mieszkańców Warszawy do niemarnowania i ponownego wykorzystania zasobów, w szczególności opakowań wielorazowych. Edukowali też, jak prawidłowo segregować odpady.
Działania były prowadzone na trzech targowiskach:
· przy ul. Wołoskiej róg ul. Odyńca na Mokotowie,
· przy ul. Egipskiej róg ul. Afrykańskiej na Pradze-Południe,
· przy ul. Rembielińskiej 7A na Targówku.
Rozdawanie opakowań wielorazowych
W ramach kampanii zorganizowanej przez Urząd m.st. Warszawy, klienci targowisk mogli otrzymać od edukatorów oraz kupców wielorazowe torby i woreczki na zakupy. Na każdym z targowisk objętych akcją stanęły również szafy na tzw. torby bumerangi. Będą dostępne dla kupujących, w godzinach pracy danego targowiska, również po zakończeniu pilotażu. Z szaf na torby możemy wziąć potrzebne nam opakowania, ale również można do niej włożyć te, których już nie będziemy używać. Łącznie przez cały okres trwania projektu dla mieszkańców udostępniono ponad 600 toreb.
Podczas trwania akcji edukatorzy przeprowadzili ponad 7 tysięcy rozmów z osobami robiącymi zakupy na targowiskach oraz rozdali ponad 40 tysięcy woreczków. To mały, ale ważny krok w kierunku zmiany i kształtowania dobrych nawyków konsumenckich.
Pomysł spodobał się mieszkankom i mieszkańcom odwiedzającym targowiska. Wielu kupujących wraca na kolejne zakupy z otrzymanymi torbami i woreczkami.
Sprzedający też nie marnują
W działania zaangażowali się zarządcy i kupcy z targowisk. Nie tylko chętnie pakują zakupy swoich klientów w woreczki, ale również zachęcają do przynoszenia różnych własnych wielorazowych opakowań na nabywany towar.
fot. UMW