Warszawiacy wysoko ocenili jakość komunikacji miejskiej
Jak podał stołeczny ratusz - Mieszkańcy bardzo dobrze oceniają Warszawski Transport Publiczny – wynika w z najnowszego Barometru Warszawskiego, czyli badania potrzeb, postaw i opinii na temat jakości funkcjonowania stolicy. Komunikacja miejska jest najlepszym sposobem podróżowania po mieście – respondenci najbardziej zadowoleni są z jakości taboru, bezpieczeństwa i liczby przystanków
Aż 96 proc. udzielających odpowiedzi uznaje funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa, czystości i porządku i bezpieczeństwa na drogach, za najważniejszy obszar życia w mieście, a 89 proc. respondentów uważa, że jest on dobrze zarządzany (30 proc. bardzo dobrze i raczej dobrze 59 proc.).
Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42 proc. badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”.
Wśród 77 proc. warszawiaków, przemieszczających się do pracy, na uczelnię czy do szkoły, 66 proc. deklaruje, że wybiera przy tej okazji transport publiczny. To pasażerowie, którzy przemieszczają się komunikacją miejską regularnie. Większości z nich dotarcie do celu zajmuje nie więcej niż 30 min. (do 15 minut – 8 proc., 16-30 minut – 40 proc.). Około 23 proc. badanych w ogóle nie musi dojeżdżać.
Punktualnie i bezpiecznie
Wszystkie aspekty funkcjonowania komunikacji publicznej są bardzo ważne lub raczej ważne dla zdecydowanej większości mieszkańców. Częstotliwość kursowania, bezpieczeństwo w pojazdach, sieć połączeń, punktualność oraz czystość w pojeździe są ważne dla co najmniej 95 proc. warszawiaków.
Mieszkańcy biorący udział w badaniu oceniali różne cechy komunikacji miejskiej m.in. częstotliwość kursowania, sieć połączeń, bezpieczeństwo w pojazdach, punktualność, czystość w pojeździe i temperaturę w środku, informacje dla pasażerów, oznaczenia, czy jakość taboru. Okazuje się, że warszawiacy najbardziej zadowoleni są z: jakości taboru i informacji (82 proc.), bezpieczeństwa w pojazdach (81 proc.), liczby przystanków (79 proc.). Najmniejsze zadowolenie wzbudzają jednak ceny biletów, które w Warszawie nie zmieniły się od 2013 roku i dziś są jednymi z najniższych w Polsce.
Nocą już mniej
Autobusy nocne nadal mają swoich fanów, ale maleje liczba osób regularnie z nich korzystających – to ok. 0,5 proc. badanych (w zeszłym roku ok. 1 proc.), a przynajmniej raz w tygodniu ok. 2 proc. (poprzednio 3 proc.). Równocześnie zwiększyła się jednak grupa osób, którym czasami zdarza się przejazd nocnym autobusem, do ok. 20 proc. (18 proc. w zeszłym roku).
Badanie Barometr Warszawski zlecił ratusz, a pracownia badawcza PBS przeprowadziła je we wrześniu 2024 roku. Na pytania dotyczące różnych aspektów życia w stolicy odpowiedziało 3155 mieszkańców w wieku powyżej 15 lat ze wszystkich dzielnic, a wyniki pokazały, co jest dla warszawiaków ważne, z czego są zadowoleni i co można poprawić.