Zakończono przebudowę Kondratowicza
Zakończyła się kompleksowa przebudowa ul. Kondratowicza. Teren, który pełnił funkcję zaplecza dla budowy metra na Targówku zmienił się w zieloną, funkcjonalną i bezpieczną przestrzeń. W rewitalizacji tej arterii udział mieli też mieszkańcy – sadząc setki drzew i krzewów, dzięki czemu ul. Kondratowicza staje się „Aleją tysiąca drzew”
Jesienią 2022 roku do dyspozycji mieszkańców oddane zostały trzy nowe stacje metra na Targówku – Kondratowicza, Bródno i Zacisze. Koniec prac pod ziemią oznaczał początek robót na powierzchni. Celem wykonawców modernizacji było wykorzystanie niepowtarzalnej okazji i odmienienie ul. Kondratowicza – na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Modernizacja, zgodnie z planem, rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku – jeszcze przed oddaniem nowych stacji do użytku, gdy wykonawca metra zaczął likwidować zaplecze budowy.
– Dziś, po zakończeniu prac, ul. Kondratowicza jest zupełnie inna – zmieniła się nie do poznania, stając się miejscem nowoczesnym, kompleksowo przebudowanym, zielonym i przyjaznym dla wszystkich użytkowników; miejscem z szerokimi ścieżkami rowerowymi, miejscami wypoczynku z nowymi ławkami. Jest tu również bezpiecznie – dzięki LED-owym latarniom oraz dodatkowym pięciu nowym przejściom dla pieszych – mówił prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej kończącej modernizację ulicy. – W tych zmianach swój udział mieli mieszkańcy, którzy sadzili tu – ja zresztą również – drzewa i krzewy, ponieważ chodziło nam o czynny udział lokalnej społeczności w rewitalizacji tej ulicy – dodaje prezydent Warszawy.
Mieszkańcy sadzili drzewa
Warszawa dobrze wykorzystała szansę, jaką dała konieczność wybudowania jednej z głównych arterii Targówka niemalże od podstaw. Ulica Kondratowicza jest niezwykle szeroka – aż na 60 metrów – i posiada pokaźny pas dzielący między jezdniami. To rezerwa pod trasę tramwajową, planowaną w tym miejscu dekady temu. Zamiast niej powstało metro, a przestrzeń na powierzchni przeszła ogromną przemianę.
Istniejące szpalery drzew zostały uzupełnione i rozbudowane. Ulicę wzbogaci 700 nowych drzew. Są to głównie klony, graby i lipy. Dla porównania przed zmianami na tym odcinku było ich około 300. Ostatnie sztuki trafią na Kondratowicza jesienią, żeby uniknąć sadzenia ich w porze największych upałów. Wówczas Kondratowicza stanie się „Aleją tysiąca drzew”.
Towarzystwa dotrzymuje im 136 tysięcy krzewów różnych gatunków oraz liczne nowe trawniki, na których części powstały łąki kwietne. Wzdłuż ulicy zostało ustawionych około 100 ławek. Wokół nich architekci z pracowni projektowej WXCA zaplanowali dla mieszkańców liczne małe skwery. Wykonany został również duży zielony skwer przy stacji metra Bródno.
Częścią projektu zazieleniania była akcja „Adoptuj drzewo na Kondratowicza”– 15 kwietnia mieszkańcy „posadzili” kilkadziesiąt drzew i liczne krzewy. Także prezydent Rafał Trzaskowski posadził swoje drzewo, które oznaczone zostało specjalną tabliczką.
Komunikacją wszędzie blisko
Przed rozpoczęciem budowy metra, ulica Kondratowicza posiadała układ z dwoma pasami w każdym kierunku, wraz z ewentualnymi dodatkowymi – do skrętu w rejonie skrzyżowań. Ta zasada została zachowana, ale układ jezdni, chodników i tras rowerowych przeszedł szereg modyfikacji. Jednocześnie – dzięki metru – znacznie wzrosła przepustowość ulicy (liczba osób będących w stanie pokonać ją różnymi środkami transportu w tym samym czasie). Dla przykładu – na pokład jednego pociągu metra, łączącego Targówek z Pragą, Śródmieściem, Wolą i Bemowem, wejść może aż 1500 osób.
Ulica Kondratowicza to dziś także kręgosłup komunikacyjny Warszawskiego Transportu Publicznego. Dwie stacje metra, kilkanaście linii autobusowych, tramwaje. Z dwóch węzłów komunikacyjnych – przy stacji metra Bródno oraz przy stacji Kondratowicza – codziennie korzystają tysiące mieszkańców aglomeracji warszawskiej. Stacja Kondratowicza integruje autobusy i metro. Możliwość łatwych przesiadek mają mieszkańcy Targówka, Białołęki, Marek i Ząbek.
W godzinach porannego szczytu z ulicy L. Kondratowicza w kierunku Pragi i centrum w ciągu godziny wyrusza kilkanaście pociągów metra, które mogą przewieźć ok. 30 tys. pasażerów. Podróż do centrum, na ulicę Świętokrzyską, zajmuje ok. 20 minut. Z obydwu bródnowskich stacji korzysta miesięcznie ok. 600 tys. osób.
Wygodnie dla rowerzystów
Dużą przemianę przeszła też okoliczna sieć tras rowerowych. Między stacjami metra pojawiły się dwie dwukierunkowe drogi dla rowerów o szerokości 3 metrów każda. Istniejąca trasa po południowej stronie została przebudowana zgodnie z nowoczesnym standardem – to lepszy przebieg i wykorzystanie równej asfaltowej nawierzchni.
Po północnej stronie ulicy powstała zaś druga, o równie wysokiej jakości, która zapewni dojazd rowerem do osiedli mieszkaniowych i połączenie z ulicą św. Wincentego. Na wszystkich skrzyżowaniach oraz wzdłuż dodatkowych przejść dla pieszych między ulicami Rembielińską a Malborską przewidziany został komplet przejazdów rowerowych. Wzdłuż ulicy Kondratowicza pojawiło się dokładnie 235 stojaków rowerowych, czyli miejsce na 470 rowerów.
Sygnalizacje i oświetlenie
Jednym z komponentów metamorfozy była też budowa sygnalizacji w pięciu lokalizacjach, a dokładnie na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i ul. Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych.
Przed rozpoczęciem budowy drugiej linii metra skrzyżowania z ulicami Łabiszyńską i Chodecką były wyposażone w sygnalizacje. Jednak ze względu na zmianę układu jezdni, chodników i tras rowerowych, konieczna okazała się budowa nowych świateł.
Po przebudowie ul. Kondratowicza jest też lepiej doświetlona. Na nowych, stalowych słupach oświetleniowych montowane są ledowe oprawy. Po zmroku drogę kierowcom, rowerzystom i pieszym na chodnikach rozjaśniają Artery, które są efektem osobnego przetargu dla tej ulicy. W sumie zamontowane zostały tu 282 latarnie – 90 wysokich na 11 m (przy jezdniach między ulicami Rembielińską a św. Wincentego) oraz 192 o wysokości od 4,4 do 6 m (przy chodnikach i ścieżkach rowerowych).
Zaparkuj i jedź metrem
Parkowanie samochodów na ulicy Kondratowicza było dalekie od optymalnego – parkingi nie były rozłożone równomiernie wzdłuż całej ulicy lecz zgrupowane w kilku oddalonych od siebie punktach – wzdłuż jezdni serwisowych przeplatających się w niebezpieczny sposób z chodnikami. Po odpowiednim zorganizowaniu i zabezpieczeniu został zachowany jeden parking tego typu, po północnej stronie – na wysokości ulicy Kondratowicza 37. Utrzymane są też oczywiście istniejące parkingi znajdujące się poza ulicą, m.in. przy Szpitalu Bródnowskim i na terenie Urzędu Dzielnicy Targówek. Jednak większość parkingów to teraz nowe równoległe zatoki postojowe umieszczone po obu stronach ulicy.
Projekt przebudowy ulicy uwzględnił też wyznaczenie niebieskich „kopert” dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc typu „Kiss & Ride”, czyli do krótkiego postoju, w sąsiedztwie obu stacji metra.
Inwestycje towarzyszące
Niedaleko od przebudowanego odcinka, również na ul. Kondratowicza, ale w miejscu, pod którym nie przebiega metro, wybudowana została sygnalizacja świetlna. Światła na skrzyżowaniu z ulicami Blokową i Przy Grodzisku objęły wszystkie cztery istniejące przejścia dla pieszych.
Wyremontowana została również pobliska ul. Chodecka. Na odcinku między ulicami Wyszogrodzką a Kondratowicza wymienione zostały nawierzchnia jezdni, chodniki i droga dla rowerów.
Odpowiedzialne za metamorfozę ul. Kondratowicza były trzy miejskie jednostki: Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Zarząd Dróg Miejskich – nadzorujący odcinek między stacjami, który został właśnie oddany do dyspozycji mieszkańcom. Prace w terenie wykonane zostały przez miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg.
fot.C.Warś/UMW