Zmiany na Puławskiej
Duże zmiany czekają najdłuższą ulicę lewobrzeżnej Warszawy. Zaplanowano zmiany w sygnalizacji świetlnej, pojawią się nowe chodniki, ścieżki rowerowe i zieleń.
Niemal 9-kilometrów Puławskiej od ul. Domaniewskiej do granicy Warszawy wzbogaci się o drogę dla rowerów. Będzie ona biegła po wschodniej stronie jezdni (na odcinku od ul. Domaniewskiej do ul. Niedźwiedziej), zaś na pozostałym odcinku – po obydwu jej stronach. Przejście podziemne na wysokości Wyścigów zostanie dostosowane do ruchu rowerowego. Powstaną również przejazdy poprzeczne na węźle Wyścigi. Przebieg drogi dla rowerów został określony w koncepcji, skonsultowanej z mieszkańcami.
Zaplanowano modernizację sygnalizacji na skrzyżowaniach z ul. Wałbrzyską z al. Lotników; ul. Bogatki z ul. Ludwinowską; ul. Kajakową z ul. Głuszcza i ul. Karczunkowską z ul. Karmazynową. Na całym odcinku sygnalizacje zostaną skoordynowane, czyli kierowców poniesie „zielone fala”. To z pewnością ucieszy osoby dojeżdżające do stolicy z Piaseczna. Geometria skrzyżowań i urządzenia sygnalizacji będą dostosowane do ewentualnego wyznaczenia pasa autobusowego – nie jest on jednak częścią tej inwestycji.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną chodniki, w wielu miejscach pamiętające przebudowę ulicy z lat 70. Nową nawierzchnię z estetycznych płyt betonowych zyska ponad 18 tys. m kw. trotuarów – będzie to zatem największy remont chodników w Warszawie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Przybędzie również kilkaset nowych drzew i zostanie zaaranżowana zieleń niska.
Prace potrwają do 2018 r.
Przebudowa ul. Puławskiej będzie realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg. Wybrany wykonawca będzie miał za zadanie wykonać szczegółową dokumentację budowlaną, uzyskać zezwolenie na realizację inwestycji i przeprowadzić roboty budowlane. Jeśli uda się znaleźć wykonawcę i rozstrzygnąć przetarg, prace zakończą się do czerwca 2018 r.
Przy wyborze wykonawcy liczyć będzie się nie tylko cena. Punkty można otrzymać także m. in. za dodatkową dbałość o zieleń (w tym zaaranżowanie "parku kieszonkowego"), przeszkolenie pracowników z zasad dostępności architektonicznej, prowadzenie strony www o inwestycji, wizualizacje i plansze informacyjne na budowie oraz kolportaż ulotek informacyjnych mieszkańcom okolicy.
Inwestycja będzie realizowana przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jednym z celów tego instrumentu jest dążenie do zrównoważonej mobilności i zapewnienie alternatywnych dla samochodu możliwości poruszania się po aglomeracji. Program jest realizowany we współpracy z 40 gminami Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego.