Czytanie daje wolność!
#TataTeżCzyta – pod takim hasłem startuje druga edycja kampanii organizowanej przez Fundację Powszechnego czytania oraz wydawnictwo Tatarak. Celem kampanii jest angażowanie – w szczególności – tatusiów, ale również wujków, braci, czy opiekunów do czytania książek dzieciom.
Dziś odbyło się spotkanie organizatorów z mediami, które oficjalnie rozpoczęło tegoroczną kampanię. Mieliśmy okazję spotkać się z autorytetami na Polskim rynku książki oraz z aktorami i twórcami portalów internetowych. Opowiedzieli nam o osobistych doświadczeniach z książkami; jak wspólne czytanie wpłynęło pozytywnie na nich, jak i na ich dzieci. Spotkanie prowadzili Magda Kordaszewska i Marcin Perfuński.
Dyrektor Biblioteki Narodowej, Tomasz Makowski przedstawił słuchaczom kilka znaczących danych z badań czytelnictwa. Według najnowszego badania (przeprowadzonego właśnie przez Bibliotekę Narodową) mężczyźni sięgają po lekturę rzadziej niż kobiety. Są oni również emocjonalnie mniej przywiązani do lektury. Poza tym, większość odwiedzających targi książek to właśnie kobiety. Źródłem tej dysproporcji może być obecny model społeczny, w którym to mamy częściej czytają swoim dzieciom. One z kolei wynoszą ten wzorzec z domu, a chłopcy dorastając szybciej tracą ciekawość do książek.
Kampania #TataTeżCzyta powstała, by uświadomić rodziców o znaczeniu i korzyściach czytania, w szczególności zachęcając do tego ojców.
Łukasz Dominiak, psycholog i instagramer „Who’s Your Daddy”, powiedział, że podczas wieczornego wspólnego czytania pojawiają się tematy, o których w ciągu dnia się nie rozmawia. Takie rozważania powodują u dzieci wzrost empatii i możliwość przeżywania nowych dla nich emocji. Pod koniec jego wystąpienia – odpowiadając na pytanie o znaczeniu znajomości przez dorosłych literatury – dodał z przymrużeniem oka, że pisząc CV w rubryce zainteresowania najlepiej dodać jakie książki (i jaką muzykę) się lubi.
O niesamowitych doświadczeniach usłyszeliśmy również od Katarzyny Zielińskiej – aktorki i piosenkarki. Książki są istotnym elementem w jej życiu rodzinnym. W samochodzie tak samo jak opakowania po cukierkach zbiera ona rozrzucone przez jej dzieci książki. Dodała, że nie przeszkadza jej fakt, że są one pobrudzone, obtarte, czy że widać po nich co się jadło podczas lektury; świadczy to o ich intensywnym użytkowaniu, a to jest dla niej najważniejsze. Bardzo serdecznie podziękowała wszystkim obecnym i nieobecnym wydawnictwom za ich pracę. Anna Dereszowska również poruszyła nas swoją historią. Ma ona dźwięk jej taty czytającego na głos książkę nagrany na kasecie. Dzięki temu będzie mogła w każdej chwili wracać wspomnieniami do czasów z dzieciństwa.
- Czytanie to sprawczość i przedsiębiorczość, czyli… wolność! - podkreślają organizatorzy akcji. - Wolność w tym haśle rozumiemy, jako zbudowane dzięki czytaniu samoświadomość
i kompetencje, które umożliwiają dziecku stawanie się kim chce – daje mu prawdziwą wolność wyboru drogi życiowej i ścieżki zawodowej. Takie jest w sumie fundamentalne założenie wszystkich naszych działań – chcemy, by każde dziecko w Polsce miało szansę zrealizować pełen potencjał, z którym się rodzi – by miało pełną wolność w wyborach i rozwoju – podkreśla mocno Maria Deskur, prezes zarządu Fundacji Powszechnego Czytania.
Organizatorzy akcji wskazują również, że dzieci, którym rodzice regularnie czytają, już w wieku trzech lat rozumieją dwa razy więcej słów niż ich rówieśnicy! Czytanie wpływa na rozwój, stymuluje życiowe sukcesy. Pozwala zrozumieć siebie i innych; zdystansować się wobec trudów dorastania. Daje wiedzę, która idzie w parze ze sprawczością. Czytanie jest dla mózgu tym, czym sport dla ciała i dlatego powinno być promowane jako zdrowa forma spędzania czasu, atrakcyjna i uprawiana niezależnie od płci, wieku i zawodu czy zainteresowań.
Kampania #TataTeżCzyta potrwa do 23 czerwca, czyli do Dnia Ojca. Maria Deskur, Edyta Plich oraz Joanna Rusinek stworzyły poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2024”, które będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych w wersji drukowanej w wybranych księgarniach, bibliotekach publicznych, szkołach oraz instytucjach kultury miast partnerskich. Na stronie TataTeżCzyta.pl można pobrać wersję PDF. Organizatorzy zachęcają do odwiedzania strony internetowej by wykorzystywać materiały tam dostępne oraz się z nimi dzielić na portalach społecznościowych.
Link do spotu promującego kampanię: https://youtu.be/6dTX92a4NdM
fot. Maja Jaubin