mobile
REKLAMA

Jaki nowy rower miejski

Pierwsze miejskie rowery na warszawskie ulice wyjechały w sierpniu 2012 roku. Konsorcjum Nextbike Polska, Nextibike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG, które wygrało przetarg na operatora Warszawskiego Roweru Publicznego, będzie zarządzać systemem do listopada 2016. Nadeszła pora, żeby zastanowić się, jak Veturilo – warszawski rower miejski ma wyglądać po wygaśnięciu umowy z Nextbike.

Jaki nowy rower miejski

Popularność miejskiego roweru wzrastała lawinowo. Z pewnością miała na nią wpływ cena wypożyczenia jednośladu. Pierwsze 20 minut było darmowe. Pierwsza godzina kosztowała złotówkę. Druga – 3 złote. Systematycznie powiększana sieć stacji rowerowych pozwalała za niewielkie pieniądze przejechać duży dystans. Budowane przez Ratusz ścieżki rowerowe zwiększały bezpieczeństwo rowerzystów, a porozumienie podpisane przez dyrektora ZTM i burmistrza Bemowa sprawiło, że Veturilo i Bemowo Bike – Bemowo posiada własną sieć wypożyczalni rowerów – stały się systemami kompatybilnymi. Użytkownicy Bemowo Bike mogli zostawiać rowery na stacjach Veturilo, a użytkownicy warszawskiego roweru miejskiego – na stacjach rowerowych na Bemowie.
W pierwszym sezonie w Veturilo zarejestrowało się ponad 47 tysięcy użytkowników, a rowery wypożyczono ponad 283 tysiące razy. Po prawie trzech latach liczba użytkowników wzrosła do 340 tysięcy osób, a liczba wypożyczeń przekroczyła 5 milionów razy.

Zbliżający się okres wygaśnięcia umowy z dotychczasowym operatorem to idealna okazja do poznania opinii użytkowników Veturilo, wysłuchania ich uwag i poprawek, które powinny znaleźć się w ofercie nowego operatora.

Od 3 września trwają konsultacje społeczne dotyczące Veturilo. Na rozmowę o tym jak powinien wyglądać rower miejski Zarząd Transportu Miejskiego zaprosił użytkowników rowerów 15 września do Domu Kultury Śródmieście przy ulicy Smolnej 9. Podczas warsztatu okazało się, że miejski rower powinien mieć większe koła, większą ilość przerzutek i kosz na bagażniku. Jako wadę obecnych rowerów wskazano bagażnik, który jest nieruchomy. Początkowy problem ze światłami rowerowymi został rozwiązany. Zgłoszono też postulat, żeby nowe rowery miały uchwyt na smartfona, licznik pokazujący podstawowe dane takie jak prędkość i dystans, który przejechał rowerzysta a także siodełko do przewożenia dziecka na rowerze. Zgłoszono też problem usterek, których na pierwszy rzut oka nie widać. Przedstawiono ciekawą propozycję, by użytkownik roweru, który zauważył usterkę, ustawił siodełko odwrotnie. Byłby to sygnał dla kolejnej osoby, że rower nie nadaje się do użytkowania. Padła też propozycja by rowery były częściej serwisowane. Najczęściej wypożyczany jednoślad w historii warszawskiego sytemu rowerowego był 3900 razy.
Podczas warsztatu w Domu Kultury Śródmieście można było poznać też zasady funkcjonowania miejskich rowerów w innych państwach jak np. USA czy Węgry a także w Polsce, jak chociażby w Rzeszowie czy Szczecinie.

Kolejny warsztat odbędzie się 17 września o godzinie 18 w Centrum Społecznym Paca 40 przy ulicy Paca 40. Terminy spotkań konsultacyjnych na poszczególnych dzielnicach dostępne są w Internecie na stronie Ratusza, w zakładce aktualności, wydarzenia, jakie Veturlio po 2016 konsultacje społeczne.

Uwagi dotyczące funkcjonowania Veturilo i jego przyszłości można też kierować mailem na adres veturilo@zdm.waw.pl. Zgłoszenia można przysyłać do 13 października 2015 roku.

Andrzej Sitko

Przyszłość Veturilo

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda