Polskie Safari
Pod takim hasłem na start przy Centrum Olimpijskim stawiło się kilkadziesiąt zawodniczek i zawodników by wziąć udział w 26 rajdzie zorganizowanym przez PZM i Grupę 4x4.
Organizatorzy zaprosili kibiców do Centrum Olimpijskiego w piątek 10 lipca, już od godziny dziesiątej, przygotowując moc atrakcji. Można było wziąć udział w konkursie jazdy na kosiarce, zobaczyć samochody rajdowe, pokaz udzielania pierwszej pomocy – przygotowany przez Offroad Rescur Team. Inspekcja Transportu Drogowego przygotowała miasteczko ruchu drogowego.
Zawody rozpoczęły się przed godziną osiemnastą na błoniach przy Centrum Olimpijskim. Sportowcy mieli do pokonania trasę długości prawie trzech kilometrów. Liczne zakręty powodowały, że przejazd motocykli, quadów i samochodów terenowych był dynamiczny i widowiskowy. Efektów dodawało błoto wylatujące spod kół. W piątkowych zmaganiach najszybszy okazał się Paweł Semek (kategoria Q2 – quady z napędem na jedną oś) jadący quadem Suzuki LTR 450. Wolniej od niego pojechał najszybszy motocyklista Piotr Krakuski (kategoria motocykle) jadący na motocyklu KTM. Załoga w składzie Wojna/Wojna (kategoria UTV) jadąca Plarisem RZR XP 1000 zajęła trzecie miejsce. W kategorii RPPST (Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych) pierwsza była załoga Soboń/Borowski jadąca Suzuki Vitarą. Zwycięzcą RMPST (Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych) okazała się załoga w składzie Łukaszewski/Duhanik – Presson jadąca samochodem BMW GPR Seria 1.
W sobotę zawodnicy na terenie pomiędzy Okuniewem a Zielonką. Organizatorzy przygotowali dla kibiców tylko jedną Strefę Kibica. Pierwsi ruszyli motocykliści i quadowcy, następnie ekipy biorące udział w mistrzostwach Polski i Pucharze Polski.
Pierwszy przejazd tego dnia w kategorii motocyklów i quadów wygrał Piotr Krasuski jadący na motocyklu KTM EXC. Drugim był Jakub Piątek na KTM EXC 450. Trzecie miejsce zajął zwycięzca z piątku – Paweł Samek. W Mistrzostwach Polski pierwszą pozycję zachowała załoga Łukaszewski/ Duchnik – Persson. Drudzy byli Białkowski/ Momot jadący Hummerem H3 Evo. Trzecie miejsce zajęli Domżała/Pleskot w BMW X3. Podobnie było w Pucharze Polski. Soboń i Borowski - zwycięzcy piątkowego etapu w pierwszym przejeździe również zajęli pierwsze miejsce. Drugie miejsce zajęli Kania/Gierczyński jadący Isuzu Troperem. Na trzeciej pozycji znaleźli się Matejkowski/ Wruszak jadący Mitsubishi Pajero. Drugi przejazd przyniósł niewielkie zmiany.
Trzeci, ostatni przejazd w kategorii motocykli i quadów wygrał Jakub Piątek. Drugim był Piotr Krasuski (obaj wygrali jadąc na motocyklach). Trzecie miejsce zajęła załoga Lamenta/ Budziło jadąca Can Am Commander 1000 (w kategorii UTV). W Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych bezkonkurencyjni okazali się prowadzący do tej pory Łukaszewski/ Duhanik – Persson na swoim BMW. Drugie miejsce zajęła załoga Białkowski/Momot w Hummerze. Na trzecim miejscu znaleźli się jadący Toyotą Land Cruiser – Gadomski/Widera. W Pucharze Polski zwyciężyli Soboń/Borowski jadący Vitarą. Drugie miejsce zajęli Kania/Gierczyński w Isuzu Trooperze. Trzecią pozycję wywalczyli w Mitshubishi Pajero – Matejkowski i Wruszak.
Ostatecznie w kategorii motocykli najlepszy okazał się Jakub Piątek jadący KTM EXC 450. Drugim motocyklistą okazał się Piotr Krasuski również na KTM EXC 450. Trzecie miejsce zajął Tomasz Walendowicz na KTM EXC - F250.
W Grupie Q2, czyli quadów napędzanych na jedną oś I miejsce zajął Paweł Samek (Suzuki LTR 450), II miejsce -Adrian Janik (Suzuki LTR). Na III miejscu znalazł się Maciej Albinowski (Yamaha Raptor 700).
W Grupie Q4, czyli quady z napędem 4×4 zwyciężył Radosław Lindner (Can-Am Renegade 1000). Na II miejscu znalazł się Remigiusz Kusy (Polaris Scrambler XP850). III miejsce zajął Piotr Wnęk (Yamaha YFM Grizzly).
W grupie pojazdów UTV: I miejsce: Robert Lamenta/Mateusz Budziło (Polaris RZR XP1000), II miejsce: Tadeusz Wiśniewski (Polaris RZR XP1000), III miejsce: Bartłomiej Piela/Mariusz Sirocki (Can-Am Maverick)
Wyniki RMPST
Klasyfikacja Generalna:
I miejsce: Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik (BMW GPR Seria 1)
II miejsce: Piotr Białkowski i Bartosz Momot (H3 Evo III)
III miejsce: Piotr Gadomski i Tomasz Widera (Toyota Land Cruiser J9)
Wyniki grupy Open:
I miejsce: Hubert Odejewski i Dominika Odejewska (Toyota Tacoma)
II miejsce: Marcin Kruszewicz i Maciej Chełmicki (Bowler Wildcat 200)
III miejsce: Krzysztof Biegun i Aleksandra Kujawa (Nissan Patrol)
Wyniki grupy T1:
I miejsce: Marcin Łukaszewski i Magdalena Duhanik (BMW GPR Seria 1)
II miejsce: Piotr Białkowski i Bartosz Momot (H3 Evo III)
III miejsce: Włodzimierz Grajek i Piotr Brakowiecki (Sam MRT)
Wyniki grupy T2:
I miejsce: Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter (Mitsubishi Pajero V88W)
II miejsce: Zbigniew Więcławek i Ryszard Więcławek (Mitsubishi Pajero V88W)
III miejsce: Marcin Sobiech i Inez Kieliba (Mitsubishi Pajero V88W)
Wyniki grupy T3:
I miejsce: Andrzej Miklaszewski i Jarosław Małkus (Polaris RZR)
Wyniki grupy TH:
I miejsce: Piotr Gadomski i Tomasz Widera (Toyota Land Cruiser J9)
II miejsce: Krzysztof Antończak i Andrzej Mańkowski (Mitsubishi Pajero V88W)
III miejsce: Robert Łyżwa i Michał Krotiuk (Range Rover)
Oficjalne zakończenia rajdu Polskie Safari odbyło się przed Pałacem Kultury i Nauki.
Polskie Safari jest najstarszym rajdem terenowym rozgrywanym w Polsce. Ważną datą jest rok 1970, gdy Hipolit „Hipek” Rokicki razem z kolegą założył pierwszy klub zrzeszający właścicieli samochodów Willi MB Jeep. Pierwszą siedzibą klubu był znajdujący się na Grochowie Młodzieżowy Dom Kultury. Po roku przenieśli się na Ochotę. W pierwszym rajdzie off – road w 1973 roku w Brzózie pod Łochowem wzięło udział ponad 40 załóg. Hipolit Rokicki został współorganizatorem rozgrywanych do dnia dzisiejszego Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych, a Polskie Safari jest jego najważniejszą eliminacją.
Andrzej Sitko