Bezpieczniej na Obozowej
Zarząd Dróg Miejskich prowadzi prace na ulicy Obozowej na Woli. Po ich zakończeniu ma poprawić się bezpieczeństwo w rejonie ulic Wawrzyszewskiej i Radziwie. Inwestycja ta to efekt kontroli stołecznych arterii.
ZDM przeprowadził audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych w Warszawie. Na Woli sprawdzono niemal trzysta zebr bez sygnalizacji świetlnej. Aż pięćdziesiąt jeden z nich w trzydziestu lokalizacjach uzyskało najniższe noty. Wśród takich przejść znalazły się te mieszczące się na ulicy Obozowej między wlotami ulic Wawrzyszewskiej i Radziwie. – Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, zebrę przez jezdnię północną ocenili na 0, zebrę przez torowisko tramwajowe – na 2, a zebrę przez jezdnię południową – na 1. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a jako największe zagrożenie uznali możliwość wyprzedzania. Dodali, że ponieważ na obu jezdniach są dwa pasy ruchu, istnieje duże ryzyko wypadków – przekonują drogowcy. – Taka organizacja ruchu sprawia, że jeden kierowca zatrzyma się przed przejściem i ustąpi pierwszeństwa, a drugi na pasie obok tego nie zrobi i potrąci pieszego – dodają.
Bezpieczeństwo na Obozowej ma poprawić skrócenie przejść przez obie jezdnie. Na dotychczasowych lewych pasach zamontowane zostaną wysepki z prefabrykantu. Jak przekonują urzędnicy zmiana ta nie spowoduje zmniejszenia płynności ruchu. – Ze względu na to, że ul. Obozowa od wiaduktu kolejowego, czyli 200 m na zachód od zebry, i tak posiada po jednym pasie na obu jezdniach, płynność ruchu nie zmniejszy się. Kierowcy jadący w stronę al. Prymasa Tysiąclecia będą zjeżdżać z zanikającego pasa wcześniej, a ci, którzy poruszają się w kierunku ul. Górczewskiej, do dyspozycji lewy pas będą mieli nieco później. Jednocześnie piesi zyskają więcej miejsca i po zejściu z peronu przystanku tramwajowego nie będą wkraczali bezpośrednio na pas ruchu.
To nie jedyne zmiany w tym miejscu. – Poprawione zostanie także zawracanie. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji dwie zawrotki – pierwszą między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską, a drugą między ulicą Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym. Na obu mogą zawracać z jezdni zachodniej na wschodnią i odwrotnie. Spowalnia to ruch, bo zawracający muszą najpierw zatrzymać się przed torowiskiem, a dopiero potem wykonać zaplanowany manewr. Po zmianach na zawrotce między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską możliwe będzie tylko zawracanie z jezdni zachodniej na wschodnią, a na zawrotce między ulicą Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym – z jedni wschodniej na zachodnią. Do zawrotek doprowadzą utworzone w tym celu pasy. Dzięki temu zawracające auta nie będą wstrzymywały samochodów jadących prosto – mówią przedstawiciele ZDM.
Marcin Kalicki
fot.zdm.waw.pl