Budowa metra na Bemowie – zmiany w kursowaniu tramwajów
Prace przy budowie linii metra M2 na Bemowie wkraczają w kolejny etap. Z powodu drążenia tuneli pomiędzy powstającą stacją Lazurowa, a istniejącą już Bemowo, przez dwa dni – w środę i czwartek, 19 i 20 marca – wyłączona z ruchu zostanie pętla tramwajowa Osiedle Górczewska. Tramwaje linii 10 i 28 będą kursowały zmienionymi trasami – do pętli Koło

Ruch tramwajowy na ulicy Górczewskiej wyłączony zostanie na odcinku od Powstańców Śląskich do pętli Os. Górczewska. W tym czasie tarcza drążąca tunel metra przejdzie przez strefę wzmocnionego gruntu i będzie drążyć tunel w stronę komory demontażowej przed stacją Bemowo.
W tym czasie tramwaje linii 10 i 28 będą jeździły do i z pętli Koło – z ulicy Powstańców Śląskich będą skręcały w ul. Radiową i dojadą do pętli przy skrzyżowaniu Obozowej, Księcia Janusza i Dywizjonu 303.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Budowniczowie metra wyłączą z ruchu pętlę tramwajową, pod którą budowane będą tunele metra, na czas „wyjścia” tarczy drążącej z budowanej stacji Lazurowa w kierunku stacji Bemowo. W trakcie tej operacji inżynierowie muszą precyzyjnie kontrolować stan techniczny torowiska pętli tramwajowej. Tarcze TBM, które rozpoczynają drążenie na stacji, muszą najpierw przebić się przez jej korpus.
Miejsce wyjścia tarczy ze stacji zostało zabezpieczone specjalnymi iniekcjami wstrzykiwanymi w grunt po wysokim ciśnieniem. Iniekcje te po osiągnięciu odpowiedniej wytrzymałości tworzą szczelny blok – tzw. „plug out”. Blok zabezpiecza tarczę oraz grunt bezpośrednio nad nią podczas wyjścia z korpusu stacji. Przejście tarczy TBM przez plug out i jego opuszczenie wymaga szczegółowej kontroli oddziaływania maszyny na torowisko pętli tramwajowej. Prace te są niezbędne do ukończenia ostatniego etapu drążenia tuneli metra na Bemowie.
Bemowski odcinek linii M2
Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu ulic gen. L. Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej stacji techniczno-postojowej. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na drugiej linii metra. Ponadto, w ramach przedsięwzięcia, wybudowane będą dwie wentylatornie.