Budowa metra na Bródnie
Ostatni odcinek II linii metra w prawobrzeżnej Warszawie niemal z kompletem pozwoleń na budowę. Dzięki uzyskaniu kolejnych dokumentów już wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy na wykonanie tego odcinka.
To będzie ostatni blisko czterokilometrowy odcinek II nitki podziemnej kolei w północno-wschodniej części stolicy. Oprócz tuneli powstaną tam również trzy stacje: Bródno (C21), Kondratowicza (C20) oraz Zacisze (C19). Dla budowy tego odcinka konieczne jest uzyskanie aż siedmiu pozwoleń na budowę: trzech dla stacji, trzech dla wentylatorni oraz dla szybu demontażowego dla tarcz TBM przy stacji Trocka. Dotychczas Metro Warszawskie dysponowało dwoma dokumentami – dla stacji Kondratowicza (C20) przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i L. Kondratowicza oraz dla szybu demontażowego – których wydanie nie wiązało się z koniecznością uzyskania odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych.
– To ważny dzień dla wszystkich warszawiaków. Dziś otrzymaliśmy decyzje o pozwoleniu na budowę kolejnych trzech obiektów podziemnej kolei. Dostaliśmy również informację o pozytywnym wyniku kontroli uprzedniej realizowanej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dla postępowania przetargowego dla tego odcinka. Oznacza to, że gdy tylko otrzymamy pozwolenia na budowę dwóch wentylatorni, możliwe będzie podpisanie umowy na prace na ostatnim fragmencie drugiej nitki na prawym brzegu – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.
Decyzje o pozwoleniu na budowę dotyczą stacji Zacisze (C19) pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną oraz Bródno (C21) przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej, a także wentylatorni V19. Wkrótce powinny zostać wydane pozwolenia także dla pozostałych wentylatorni, tj. V20 i V21. Dzięki temu, a także pozytywnemu wynikowi kontroli UZP możliwe będzie podpisanie umowy z konsorcjum firm Astaldi i Gülermak, które zwyciężyły w postępowaniu na wybór wykonawcy ostatniego odcinka linii metra M2 w prawobrzeżnej Warszawie. Będą mieli na to 36 miesięcy. Koszt tej inwestycji to 1 397 895 000 zł.
Te dwie firmy wybudowały centralny odcinek drugiej linii metra, a teraz pracują przy jego rozbudowie o trzy stacje na Woli i trzy na Pradze-Północ i Targówku. Dodatkowo konsorcjum zostało również wybrane w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie ostatnich trzech stacji nitki M2 na Bemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Cała M2
Cała druga linia metra będzie gotowa przed 2023 rokiem – wszystkie odcinki rozbudowywanej linii M2 są w budowie lub toczą się postępowania przetargowe na wybór wykonawcy. Trwa budowa odcinka z trzema stacjami na Pradze-Północ i Targówku – to ok. 3,12 kilometra trasy, a w kierunku zachodnim, z Ronda Daszyńskiego powstaje ok. 3,4 kilometra podziemnej kolei również z trzema stacjami. Obydwie budowy zakończą się w 2019 r. Metro Warszawskie wybrało także wykonawcę projektu i budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na zachodzie stolicy – na Bemowie, od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji Techniczno-Postojowej Mory. To ok. 4 kilometrów trasy. Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 48 miesięcy od dnia podpisania umowy. Znamy również zwycięzcę przetargu na wykonanie ostatniego odcinka metra w prawobrzeżnej Warszawie, na Targówku – ok. 4 kilometrów trasy, trzech stacji i hali torów odstawczych. Wykonawca będzie miał na to 36 miesięcy od daty podpisania umowy. W piątek, 10 sierpnia, otwarte zostały natomiast oferty w przetargu na budowę tuneli i dwóch stacji: Wola Park oraz Powstańców Śląskich. To fragment pomiędzy obecnie budowanym odcinkiem, a końcówką II linii metra na Bemowie.
Centralny odcinek linii M2 czyli siedem stacji pomiędzy Wolą a Pragą-Północ działa od 8 marca 2015 r. Dziennie przewozi ok. 150 tys. pasażerów.
Źródło: Urząd Miasta Warszawa