Budowa metra na Bródnie - ruszyły prace tunelowe
TBM Maria zakończyła pracę, a TBM Anna rozpoczęła drążenie ostatniego 650-metrowego fragmentu wschodniego odcinka linii M2. Tymczasem w tunelach trwają pierwsze prace przy budowie torowiska.
Tunel metra zaraz po wydrążeniu wygląda jak betonowa tuba, która ma przekrój koła – poruszanie się w nim - choćby pieszo jest niewygodne, dlatego pierwszym elementem, jaki powstaje zaraz po demontażu taśmociągu i rur (są potrzebne do obsługi tarcz TBM) jest wylanie dolnego bankietu, czyli podłogi tunelu. To właśnie na dolnym bankiecie będą układane warstwy wibroizolacji, a następnie torowisko. Wykonawca tego odcinka właśnie rozpoczął prace w tunelach pomiędzy stacjami Bródno i Targówek.
Ostatni fragment wschodniego odcinka
TBM Anna właśnie ruszyła ze stacji Zacisze w stronę szybu przy stacji Trocka. To ostatni, 650-metrowy fragment wschodniego odcinka linii M2. Drążenie tunelu zajmie około miesiąca.
Po zakończeniu prac przy drążeniu tunelu przez TBM Annę, obie tarcze zostaną wydobyte na powierzchnię, rozebrane i przewiezione w częściach do zaplecza technicznego budowy przy ul. Marywilskiej. Po serwisie zostaną wykorzystane przy budowie ostatniego odcinka linii M2 na Bemowie.
Prace instalacyjne na stacjach
Równolegle toczą się prace na trzech stacjach: C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Prawie gotowy jest już peron stacji Kondratowicza, na poziomie -1 trwają intensywne prace wykończeniowe; wykonawca rozpoczął też montaż pierwszych instalacji, m.in. wentylacyjnej i elektrycznej. Na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść, wylewane są też pierwsze pochylnie schodów. Podobnie jest na stacji Bródno, jednak - z racji o wiele większych gabarytów - równolegle do prac wykończeniowych prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją.
Duże zmiany można natomiast zaobserwować na stacji Zacisze, gdzie wykonawca zasypał już prawie cały korpus stacji. Dla mieszkańców oznacza to, że sąsiedztwo budowy będzie mniej uciążliwe, a większość prac będzie toczyć się pod ziemią.
Metro ma priorytet
Prace nad rozbudową metra w Warszawie wciąż są naszym priorytetem - miniony rok 2020 minął pod hasłem rozwoju możliwości przewozowych i zwiększania atrakcyjności Warszawskiego Transportu Publicznego. Oddaliśmy do użytku kolejne odcinki podziemnej kolei i wciąż rozbudowujemy drugą linię metra. Mieszkańcy Woli oraz zachodniej części Warszawy i aglomeracji zyskali nowy 3,5-kilometrowy odcinek z trzema stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Podróż na odcinku ograniczonym stacjami Księcia Janusza – Świętokrzyska zajmuje 9 minut, a przejechanie całego dostępnego obecnie odcinka Księcia Janusza – Trocka – 23 minuty.
Inwestowanie w rozwój metra, to także zakup nowoczesnego taboru. W 2020 r. podpisaliśmy umowę na największe w historii zamówienie ekologicznych składów. Do końca roku do Warszawy powinien trafić pierwszy z nich, a docelowo będzie ich 37. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów.
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze" pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza" przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno" przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Dokończenie odcinka wschodniego-północnego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru - etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł przyznano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.
Źródło: UM Warszawa