Coming Out 2018. Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie
Najlepsze prace dyplomowe studentów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych można oglądać w Centrum Praskim Koneser. Niezależne jury wyróżniło też dwóch młodych artystów z Wydziału Rzeźby.
Wydarzenie COMING OUT na stałe już zagościło w stołecznym kalendarzu kulturalnym i cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród dziennikarzy, krytyków czy animatorów kultury, ale przede wszystkim miłośników sztuki. Zeszłoroczną edycję wystawy odwiedziło ponad siedem tysięcy osób!
X już edycja wystawy COMING OUT prezentuje 34 najlepsze prace dyplomowe absolwentów dziewięciu wydziałów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (malarstwa, rzeźby, grafiki, konserwacji i restauracji dzieł sztuki, architektury wnętrz, wzornictwa, sztuki mediów, scenografii oraz zarządzania kulturą wizualną).
– Dzięki Coming Out nasi absolwenci mają niepowtarzalną sposobność zaprezentowania swoich prac, a także nawiązania relacji z odbiorcami sztuki i pierwszymi potencjalnymi klientami. Przygotowaliśmy wyjątkowe wydarzenie, którego celem jest promowanie najlepszych absolwentów oraz ich wsparcie w rozpoczęciu ich karier zawodowych. Obserwowanie rozwoju tych karier na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat to wielka satysfakcja wynikająca z przekonania, że wybraliśmy właściwy kierunek. To, co traktujemy jako powinność uczelni wobec jej wychowanków, stało się dla niektórych szansą, którą umieli wykorzystać. Wspaniałe jest, że to obecnie znane nazwiska w świecie sztuki, wielokrotne nagradzani młodzi twórcy, odnoszący sukcesy projektanci i nauczyciele akademiccy – mówi prof. Paweł Nowak, kurator wystawy i dyrektor galerii Salon Akademii.
Należy też podkreślić, że tegoroczne dyplomy są przykładem zarówno szukania przez młodych artystów nowych środków artystycznego wyrazu, które najlepiej odzwierciedlają ich indywidualność, wrażliwość, emocje, jak i zacierania granic między różnymi dziedzinami sztuki. Zauważalne jest to chociażby w pracy dyplomowej Ewy Dąbrowskiej „Do siebie”, która składa się z rzeźby figuratywnej oraz perfomansu.
– Autoportret ze starej gąbki obszyłam warstwami, z których każda kolejna coraz mniej przypominała człowieka. W trakcie obrony śpiewając intuicyjną pieśń, zdzierałam te warstwy, odsłaniając znajdujący się w środku autoportret. Warstwy symbolizowały naleciałości, skorupę, która tworzy się w nas, kiedy nie sięgamy do własnej wrażliwości, zamykamy się na siebie i innych. Nieraz odczuwam coś podobnego. W pozbyciu się tej „poczwary” pomaga mi najszybciej i najmocniej śpiew (...). Przede wszystkim w tej pracy pragnęłam podzielić się moją próbą dotarcia do wrażliwości, zmierzyć się z samą sobą tak, aby poczuć się pozbawiona maski – czytamy w opisie prezentowanej pracy „Do siebie” autorstwa Ewy Dąbrowskiej z Wydziału Rzeźby.
Uwagę przykuwa praca Michała Majdaka „Kompozycja kinetyczna z olejem”. Powstała ona z inspiracji kompozycją „Samotność dźwięku” Tomasza Sikorskiego z 1975 roku oraz katastrofą niemieckiego sterowca pasażerskiego „Hindenburg” w 1937 roku.
– Kompozycja kinetyczna z olejem jest bowiem przemianą formalną, która, podobnie jak muzyka, dzieje się w czasie – podkreśla Michał Majdak.
Mnie osobiście najbardziej do gustu przypadła „Wielka ryba”, której autorem jest Sebastian Winkler z Wydziału Malarstwa, no i zachwyciła kolekcja dyplomowa Weroniki Draus „Spacious head available”.
Zwycięzcami tegorocznej edycji, wyróżnionymi przez niezależne jury, zostali: Agnieszka Bielak i Michał Majdak, absolwenci Wydziału Rzeźby. Nagrodą jest wspólna wystawa w galerii Salon Akademii.
Prace dyplomowe najzdolniejszych studentów warszawskiej ASP nie przypadkowo też goszczą w nowoczesnej przestrzeni Centrum Praskiego Koneser przy Pl. Konesera 3 (Butelkownia) na warszawskiej Pradze-Północ.
– Centrum Praskie Koneser jest nieodłącznie związane z ważnymi wydarzeniami kulturalnymi. To przestrzeń przywrócona miastu i jego mieszkańcom, w której kontynuujemy artystyczne tradycje Starej Pragi. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z warszawską Akademią Sztuk Pięknych i gościć w przestrzeni Konesera wystawę Coming Out 2018 – podkreśla Magdalena Bartkiewicz-Podoba, dyrektor zarządzająca firmy Liebrecht & wooD Poland, inwestora i dewelopera Centrum Praskiego Koneser.
Wystawa prezentowana jest w sześciu pawilonach. Można ją zwiedzać codziennie do 21 grudnia 2018 roku, w godzinach 10.00 -18.00.
Anna Tetmajer
Foto: Anna Tetmajer