Dotacje na zabytki z rejestru i z ewidencji
W tym roku po raz pierwszy wnioski o dotacje mogą składać właściciele obiektów wpisanych do ewidencji zabytków. Tym samym szanse na remonty i modernizacje będą miały nie tylko nieruchomości wpisane do rejestru zabytków.
Wnioski o dotację z budżetu m.st. Warszawy na prace przy zabytkach można składać w Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków przy ul. Nowy Świat 18/20, w nieprzekraczalnym terminie do 31 stycznia 2018 r.
Należy pamiętać, żeby wniosek był właściwie wypełniony, podpisany przez osoby uprawnione i zawierał wszystkie wymagane załączniki. Prace remontowe, będące przedmiotem wniosku, muszą być zgodne z katalogiem nakładów koniecznych, określonych w § 2 ust. 1 uchwały w sprawie zasad udzielania dotacji. Formularz i tekst uchwały dostępny jest tutaj.
Nowe zasady, duże zainteresowanie
W grudniu 2017r. i na początku stycznia 2018r. pracownicy Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków przeprowadzili cykl spotkań z mieszkańcami, których celem było poinformowanie jak największej liczby właścicieli historycznych nieruchomości o zasadach udzielania dotacji.
Wzięło w nich udział przeszło tysiąc osób. Spotkania były ważne zawłaszcza dla właścicieli i administratorów nieruchomości znajdujących się w ewidencji zbytków. Do tej pory nie mogli oni ubiegać się o dotacje. W 2018 r. na dofinansowanie remontów zarezerwowanych w budżecie miasta jest prawie 28 mln zł.
Dotacje ratują zabytki
Od wielu lat Warszawa udziela dotacji na remonty zabytkowych obiektów. W latach 2006-16 miasto przekazało na ten cel ponad 130 mln zł.
Wysokość miejskiego dofinansowania wynosi od 50 do blisko 90 procent kosztów inwestycji. Dzięki dotacji w zabytkowych kościołach, kamienicach, fortach czy na cmentarzach zostały wykonane prace, które zapobiegły ich degradacji i przywróciły dobrą kondycję obiektów. Najczęściej przeprowadzonymi pracami są remonty elewacji, osuszanie i izolacja fundamentów i piwnic, wymiana stolarki czy poszycia dachu.