Jak przygotować sprzęt narciarski do wyjazdu?
Tegoroczna zima jest naprawdę łaskawa dla miłośników narciarstwa. Duże opady śniegu w polskich górach sprzyjają aktywnemu wypoczynkowi. Aby w pełni wykorzystać czas spędzony na stoku, warto przed wyjazdem odpowiednio przygotować sprzęt narciarski.
Sprzęt narciarski możemy przygotować do sezonu samodzielnie lub też skorzystać z usług specjalistycznego serwisu. Jeśli nie jesteśmy znawcami, bezpiecznej będzie oddać narty w ręce ekspertów. W ramach prac serwisowych przeprowadzą oni takie czynności jak naostrzenie krawędzi oraz uzupełnienie ubytków w ślizgu. Zajmą się regulacją wiązań oraz nasmarowaniem ślizgu. Dlaczego wszystkie te zabiegi są ważne i konieczne przed wyjazdem? O tym poniżej.
Ostrzenie krawędzi to podstawowa czynność wykonywana w serwisach narciarskich. Ostre krawędzie bowiem przekładają się nie tylko na komfortową jazdę, ale także na bezpieczeństwo na stoku. Dzięki nim narty lepiej trzymają się podłoża w skręcie. Prawidłowo naostrzone umożliwiają jeżdżenie po twardym śniegu i lodzie. Krótko mówiąc – wszelkie manewry wykonamy łatwiej, lepiej i skuteczniej mając prawidłowo naostrzone krawędzie. Istnieją dwa terminy, z którymi warto się zapoznać w kontekście ostrzenia krawędzi nart. Kąt boczny to kąt pomiędzy powierzchnią ślizgu i boczną powierzchnią krawędzi. Im jest mniejszy, tym bardziej narta wcina się w trasę. Amatorska jazda wiąże się najczęściej z zastosowaniem kąta bocznego o rozwartości 88 stopni. Drugi termin, kąt podniesienia krawędzi (czyli inaczej podwieszenie) to kąt pomiędzy płaszczyzną ślizgu a dolną powierzchnią krawędzi. Podwieszenie przekłada się na kontrolę narty w skręcie.
Uzupełnienie ubytków w ślizgu to zabieg, który polega na odtworzeniu pierwotnej struktury ślizgu narty. Struktura ta składa się z szeregu nacięć, odpowiedzialnych za odprowadzanie spod narty wody, która powstaje podczas tarcia o śnieg.
Równie istotne jest smarowanie ślizgu. Dzięki niemu narta jest mniej podatna na uszkodzenia, płynniej się porusza, jest szybsza. Rodzaj smaru powinniśmy dobrać do spodziewanych warunków. Inny sprawdzi się w przypadku dużego mrozu, inny gdy będziemy jeździć po wiosennym, mokrym śniegu.
Bardzo istotna jest odpowiednia regulacja wiązań. Element ten odpowiedzialny jest za trzymanie buta w czasie jazdy. Wiązanie powinno być tak wyregulowane, aby podczas upadku narta wypięła się. Dzięki temu możemy uniknąć bolesnych i problematycznych kontuzji.