Jest umowa na budowę mostu pieszo-rowerowego na Wiśle
Przeprawa powstanie za ponad 2 lata. Będzie miała 452 metry długości. To pierwszy warszawski most dostępny tylko dla pieszych i rowerzystów. Zbuduje go firma Budimex za ponad 120 mln zł. Dziś, 23 listopada, podpisano umowę z wykonawcą.
– To będzie najdłuższa tego typu przeprawa w Polsce. Most pieszo-rowerowy połączy brzegi Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei. Przybliży Pragę do nowego, zielonego centrum miasta. Prace rozpoczną się natychmiast, by warszawiacy mogli z niego korzystać już w 2024 roku. To będzie jedna z wizytówek stolicy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. Koszt inwestycji to 120 mln 961 tys. zł brutto. Oferta Budimeksu była o blisko 60 mln zł tańsza od wstępnego kosztorysu inwestorskiego, który opiewał na 176 mln zł.
– Budujemy Nowe Centrum Warszawy. Chcę, żeby do końca mojej kadencji te zmiany były w większości gotowe. Na podobne zasługuje też Praga. Dlatego rewitalizujemy tę dzielnicę. Remontujemy kolejne kamienice, budujemy kolejne stacje metra. Niedawno oddaliśmy do użytku nowe Wybrzeże Helskie i Wybrzeże Szczecińskie z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów, z którą połączy się trasa mostu. Chcę, by Warszawa po stronie praskiej i śródmiejskiej tworzyły jeden obszar funkcjonalny. Most pieszo-rowerowy stanowić będzie pierwszy etap zmian, które czekają Pragę w następnych latach - dodaje prezydent.
Projekt nowej przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy, która została wybrana w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Forma mostu będzie estetyczna, a jednocześnie odporna na działanie sił przyrody.
Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się poszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.
Nowa konstrukcja rozciągać się będzie między brzegami na długości 452 metrów. Będzie dłuższa o 127 m od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość warszawskiej konstrukcji, wygiętej na kształt błyskawicy, będzie zmienna. W najwęższym punkcie wyniesie 6,9 m, a nad nurtem rzeki – 16,3 m. Piesi pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, a rowerzyści w 2 minuty.
Most ma stanowić wspólną przestrzeń pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Przeprawa pieszo-rowerowa połączy Nowe Centrum Warszawy ze rewitalizowaną Starą Pragą. Prawobrzeżna część miasta przybliży się do uniwersytecko-wypoczynkowej części Śródmieścia. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły. Powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
Fot. UM Warszawa