Kolejna przymiarka do przebudowy ronda z "poprzedniej epoki"
Szykują się duże zmiany na jednym z najbardziej niewygodnych rond w stolicy. Piesi i rowerzyści w końcu będą mogli odetchnąć z ulgą. Zarząd Dróg Miejskich robi trzecie podejście do przetargu na przebudowę ronda Zesłańców Syberyjskich.
-Ogłosiliśmy ponowny przetarg na zaprojektowanie przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich. Dzięki temu jakościowo poprawimy dostępność tego miejsca dla pieszych i rowerzystów – poinformował warszawski ZDM.
Rondo Zesłańców Syberyjskich zaprojektowano blisko dwie dekady temu. Zostało ono okrzyknięte jednym z najbardziej nieprzyjaznych rond dla rowerzystów i pieszych w tym osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Lista zarzutów wcale nie jest mała. Brak połączenia z innymi ścieżkami rowerowymi, przejazdy rowerowe połowicznie umieszczone pod ziemią, liczne schody czy przejścia podziemne.
- Jezdnię po południowej stronie pokonuje się w poziomie terenu, a następnie chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i zakończone są schodami. Całkowicie brakuje też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda – wylicza sam ZDM.
Miejsce to zostało okrzyknięte „czarnym punktem” pod kątem dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
- Z dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że rondo jest z poprzedniej epoki – powstało na długo przed obowiązującymi obecnie w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszej i rowerowej – oceniają drogowcy.
Jak mają wyglądać zmiany?
Wg informacji udzielonych przez ZDM istniejące przejścia podziemne mają zostać zlikwidowane. W ich miejsce mają pojawić się przejścia naziemne.
Pomyślano również o rowerzystach. Równolegle do przejść planowane jest wyznaczenie przejazdów rowerowych. Ścieżki rowerowe, które obecnie istnieją czeka duża zmiana. Zostaną zbudowane od nowa, będą szersze i asfaltowe, a nie jak do tej pory wykonane z kostki brukowej.
- Projektant ma za zadanie narysować tymczasowy przebieg drogi dla rowerów w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości ma zostać przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim- wyjaśnia ZDM.
Trzeba zaznaczyć, że to już trzeci raz, gdy ZDM ogłasza przetarg. Oferty przyjmowane są do 26 lutego. Wybrany wykonawca będzie miał 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy.
fot. ZDM