mobile

Kolejne opóźnienia na budowie II linii metra na Bemowie

Warszawiacy muszą uzbroić się w cierpliwość. Budowa zachodniego odcinka II linii metra miała zakończyć się jesienią tego roku, tak się jednak nie stanie. Termin zakończenia prac został przesunięty na listopad 2026 r., co oznacza, że pasażerowie będą mogli korzystać z nowych stacji dopiero w 2027 r.

 

NKK
Kolejne opóźnienia na budowie II linii metra na Bemowie

To już pewne. Budowa zachodniego odcinka II linii metra nie zakończy się jesienią tego roku. Właśnie podpisano aneks do umowy wg zapisów, którego prace mają zakończyć się dopiero pod koniec 2026 r. Do tego należy doliczyć czas potrzeby na odbiory, dopiero wtedy pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych stacji. Realnie będzie to możliwe dopiero w 2027 r. - Przewiduje się, że zakończenie robót na stacjach pasażerskich nastąpi przed wakacjami 2026 r. i zostaną one oddane do użytkowania po zakończeniu odbiorów oraz otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie. Stacja Techniczno-Postojowa zostanie oddana do użytkowania w późniejszej kolejności. Obecnie obowiązującym terminem zakończenia budowy jest 9 listopada 2026 r.- wskazuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Jednocześnie podkreśla, że nie wpłynie on na zwiększenie kwoty kontraktu. - Podpisany Aneks jest aneksem technicznym, terminowym, przesuwającym realizację poszczególnych pozycji kontraktu. Wynikająca z niego korekta harmonogramu zapewni płynną realizację prac oraz wypłatę należności dla podwykonawców za wykonane prace. Aneks nie powoduje zwiększenia kwoty kontraktu – zapewnia Bartoń.

Jest to kolejne przesunięcie terminu otwarcia inwestycji. Warto przypomnieć, że początkowe założenia wskazywały, że ostatni odcinek II linii metra będzie gotowy w 2023 r.

Co złożyło się na opóźnienia?

Jak wskazuje Metro Warszawskie, chodzi o wielomiesięczne opóźnienia w wydawaniu pozwoleń budowlanych, do tego przeciągająca się procedura wywłaszczeniowa i rozbiórka prywatnej betoniarni na terenie przyszłej bazy techniczno-postojowej Karolin.

Co dziś dzieje się na budowie zachodniego odcinka II linii metra?

Obecnie tarcza TBM Anna drąży tunel na ostatnim odcinku pomiędzy stacją Lazurowa i Bemowo. Zgodnie z założeniami do tej ostatniej powinna dotrzeć jeszcze przed świętami wielkanocnymi. Następnie swoją pracę rozpocznie tarcza TBM Krystyna. Jak przypomina stołeczny ratusz, obecnie prowadzone są również prace na przyszłych stacjach pasażerskich. - Murowane są pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych na stacji Chrzanów. Tam można zobaczyć też schody, którymi pasażerowie będą szli na antresolę przystanku, czyli poziom -1 – wskazuje ratusz. Na Stacji Techniczno-Postojowej Mory stoją już wszystkie budynki, w których prowadzone są prace wykończeniowe. Gotową się już hale i budynki, w których będą serwisowane pociągi metra. Układana jest także „siatka” torów z rozjazdami, po których składy będą wjeżdżać i wyjeżdżać z nowej stacji techniczno-postojowej.

Bemowski odcinek II linii metra

Bemowski odcinek metra jest ostatnim fragmentem II linii metra. Jak przypomina stołeczny ratusz, do użytku zostaną oddane trzy stacje: C3 „Lazurowa” w rejonie skrzyżowania ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 „Chrzanów” przy skrzyżowaniu ulic Rayskiego i Szeligowskiej i C1 „Karolin” wraz z torami odstawczymi w okolicach skrzyżowania ulic Połczyńskiej i Sochaczewskiej. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej STP.

Według założeń podróż metrem ze Śródmieścia na Bemowo ma trwać 20 minut.

Miasto mówi o planach budowy trzeciej linii metra. W tym kontekście pojawiła się nowa wiadomość. - Z racji możliwości technicznych, które zostaną stworzone na STP Karolin, będzie można zrezygnować ze stacji techniczno-postojowej dla projektowanej w tej chwili trzeciej linii metra. To ma istotne znacznie dla kwot, które będzie trzeba przeznaczyć na trzecią linię metra – wskazał Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Jak wyjaśnił, nowoczesne składy nie wymagają częstych przeglądów stąd decyzja, aby na pierwszym odcinku trzeciej linii metra – Stadion Narodowy – Gocław- nie budować stacji techniczno – postojowej.

fot. C. Warś UMW

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda