Konkurs na dyrektora Teatru Syrena - rozstrzygnięty
Komisja konkursowa pod przewodnictwem Prezydent m.st. Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz wybrała nowego dyrektora Teatru Syrena. Został nim Jacek Mikołajczyk.
W pierwszym etapie postępowania konkursowego spośród szesnastu kandydatów, którzy złożyli swoje oferty, do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się dwanaście osób, spełniających wymagania formalne. 23 i 27 czerwca br. odbyły się rozmowy z kandydatami o proponowanych przez nich programach artystycznych.
Komisja obradowała w składzie: Hanna Gronkiewicz-Waltz - Prezydent m.st. Warszawy, Tomasz Thun-Janowski - dyrektor Biura Kultury, Joanna Szwajcowska - zastępca dyrektora Biura Kultury, Barbara Borys-Damięcka ze Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, Cezary Domagała ze Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Wojciech Świdziński reprezentujący Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przedstawiciele Teatru Syrena: Alicja Patora-Goller i Jacek Pluta.
Zwycięzcą konkursu i nowym dyrektorem Teatru Syrena został Jacek Mikołajczyk. Komisja uznała, że program zaproponowany przez p. Mikołajczyka, najlepiej nawiązuje do bogatej tradycji Teatru, zarówno dramatycznej, jak i muzycznej. - Koncepcja, która wygrała, oparta jest na atrakcyjnym repertuarze musicalowym i muzyczno-teatralnym. Odpowiada na potrzeby szerokiej publiczności i wpisuje się w wizję Warszawy jako miasta dysponującego zróżnicowaną ofertą kulturalną – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy, która przewodniczyła pracom Komisji.
Jacek Mikołajczyk
Reżyser teatralny, tłumacz, teatrolog. Doktor nauk humanistycznych, stypendysta Fulbrighta, wykładowca akademicki, absolwent reżyserii opery i innych form teatru muzycznego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Członek Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk. Autor książek i artykułów poświęconych teatrowi muzycznemu. Zawodowo związany z teatrem od piętnastu lat: pracował jako kierownik literacki, reżyser, dramaturg, tłumacz. Współpracował m. in. z: Gliwickim Teatrem Muzycznym, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym
w Gdyni oraz warszawskimi scenami: Teatrem Rampa – na Targówku, Och-Teatrem i Teatrem Komedia.
O Teatrze Syrena
Teatr Syrena został założony w 1945 roku w Łodzi przez satyryka Jerzego Jurandota. W 1948 roku teatr przeniósł się do stolicy i zajął lokal po przedwojennej ujeżdżalni przy ulicy Litewskiej 3, gdzie mieści się do dzisiaj. Powstał jako Spółdzielnia Pracy Aktorów, w 1951 roku został upaństwowiony, a od 1999 roku podlega stołecznemu samorządowi. W skład pierwszego zespołu weszła grupa legendarnych artystów wywodzących się z przedwojennych kabaretów warszawskich: Adolf Dymsza, Ludwik Sempoliński, Jadwiga Andrzejewska, Mira Zimińska. Szybko dołączyły do nich inne gwiazdy: Loda Halama, Helena Grossówna, Kazimierz Krukowski. Teatr Syrena próbował kontynuować w nowej rzeczywistości styl rozrywki z dwudziestolecia międzywojennego. Dla Teatru Syrena pisali twórcy tak wybitni jak Julian Tuwim, Antoni Słonimski, Konstanty Ildefons Gałczyński. Tutaj debiutowali Sławomir Mrożek i Stanisław Tym. Od początku Teatr Syrena prowadził dwie linie repertuarowe. Z jednej strony widowiska o charakterze kabaretu satyryczno-rewiowego, a z drugiej – klasyczne i współczesne komedie muzyczne oraz farsy autorów polskich i obcych. Pod dyrekcją Wojciecha Malajkata linia repertuarowa Teatru Syrena została nieco zmodyfikowana, ale jej główny nurt wyznaczają nadal przedstawienia, których podstawą jest wysokiej klasy aktorstwo. Równolegle rozwija się scena recitalowa, prezentująca koncerty znakomitości polskiej sceny muzycznej.
W załączeniu koncepcja programowa i organizacyjna Jacka Mikołajczyka, która została przedstawiona komisji.