Konsumencie, nie daj się nabrać
Trwa czwarty etap edukacyjnej kampanii m.st. Warszawy pod hasłem „Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina”, której celem jest przede wszystkim wzrost świadomości mieszkańców stolicy w zakresie ich praw jako konsumentów
Kampania społeczna „Masz prawo” realizowana w latach 2016-2017, składała się z trzech odsłon tematycznych dotyczących zwrotu towaru, nieuczciwych praktyk, z jakimi można się spotkać przy zawieraniu umów oraz zasad reklamowania produktów wadliwych. Właśnie rozpoczęła się jej 4. odsłona będąca podsumowaniem i utrwaleniem najważniejszych przekazów. - Kontynuujemy naszą kampanię „Masz prawo”, ponieważ zależy nam na tym, aby budować świadomość konsumentów, zmieniać ich postawy na rynku, przekonać do dokonywania rozważnych wyborów – mówi Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów i dodaje – Mieszkańcy muszą uwierzyć, że ich prawa są ważne, muszą być respektowane i mają realne możliwości efektywnego dochodzenia swoich roszczeń.
Kampania jest prowadzona m.in. za pośrednictwem spotów wyświetlanych w komunikacji miejskiej – metrze, tramwajach, autobusach, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz w urzędach dzielnic. Dzięki reklamom w prasie dzielnicowej i ogólnomiejskiej, materiałach reklamowych udostępnionych w Ośrodkach Sportu i Rekreacji, Zakładach Opieki Zdrowotnej, urzędach dzielnic przekaz kampanii ma szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców.
Ważnym elementem kampanii będą, tak jak w przypadku dotychczasowych odsłon, spotkania informacyjne prawników Miejskiego Rzecznika Konsumentów w warszawskich centrach handlowych. Spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem warszawiaków. Mieszkańcy zgłaszają się z konkretnymi problemami i pytaniami z zakresu praw konsumenckich. W tym roku zaplanowano takich spotkań aż 7! Pierwsze w sobotę, 17 marca w centrum handlowym Blue City (godz. 11.00 – 18.00, II piętro obok restauracji Sphinx).
Konsument powinien wiedzieć przede wszystkim, że:
· Na kupiony towar, który okazał się wadliwy, zawsze przysługuje mu rękojmia. Trwa ona przez 2 lata (przy rzeczach używanych okres rękojmi można skrócić umową, jednak nie może być on krótszy niż rok). Warunki rękojmi są określone w przepisach prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść konsumenta.
· Paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, ale jako dowód zakupu ułatwia skorzystanie z rękojmi. Konsument, który go nie posiada, może w inny sposób wykazać kiedy, co i od kogo kupił (potwierdzeniem mogą być np. wydruki z karty płatniczej, e-maile).
· Gwarancja jest dodatkową, dobrowolną umową proponowaną przez gwaranta (może być nim producent importer lub sprzedawca). Gwarant samodzielnie ustala jej warunki, a więc zakres swojej odpowiedzialności i zasady dochodzenia roszczeń. Karta gwarancyjna może więc zawierać np. informację, że gwarant nie odpowiada za szkody mechaniczne, jego działanie w przypadku usterki to naprawa towaru, bez możliwości wymiany na nowy model lub zwrotu pieniędzy.
· Konsument, który otrzymał kartę gwarancyjną na zakupiony towar, ma więc uprawnienia zarówno z rękojmi, jak i z gwarancji. Może sam wybrać z której drogi chce korzystać. Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z warunkami gwarancji.
· Warunki gwarancji mogą zatem być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią, ale może też dać konsumentowi dodatkowe korzyści, np. trwać dłużej niż rękojmia. Warto wybrać gwarancję jeżeli jest korzystniejsza niż rękojmia albo jeżeli upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi a gwarancja nadal obowiązuje.
· Reklamację z rękojmi należy składać u sprzedawcy, a z gwarancji w miejscu wskazanym w warunkach gwarancji (najczęściej jest to punkt serwisowy lub sklep, w którym towar został sprzedany).
· Z treści reklamacji musi jasno wynikać jaką wadę ma towar, jakie jest żądanie konsumenta i z którego uprawnienia chce skorzystać. Konsument składający u sprzedawcy reklamację z rękojmi, powinien dopilnować, żeby sprzedawca korzystający z druku reklamacyjnego nie zaznaczył w nim opcji „gwarancja”. Taka adnotacja może bowiem, wbrew woli konsumenta, skierować reklamację na tryb gwarancyjny.