Kościół św. Anny pięknieje
Elewacja frontowa i kruchta kościoła św. Anny przy Krakowskim Przedmieściu zostały zakonserwowane i odmalowane. To kolejny etap remontu świątyni, która od lat jest beneficjentem miejskich dotacji na renowacje obiektów zabytkowych
Prace polegały na oczyszczeniu elewacji, usunięciu luźnych tynków, skuciu uzupełnień wykonanych w zaprawie cementowej, podklejeniu tynków, wzmocnieniu pęknięć klamrami ze stali nierdzewnej, wypełnieniu rys i szczelin, oczyszczeniu, wzmocnieniu, uzupełnieniu i częściowym zrekonstruowaniu w zaprawie wapienno-trasowej detali architektonicznych wykonanych w narzucie. Ponadto oczyszczono, wzmocniono i zrekonstruowano drobne ubytki elementów kamiennego wystroju, a także naprawiono i wymieniono obróbki blacharskie, na wykonane z miedzi. Elewacja została pomalowana farbami krzemianowymi w kolorze już istniejącym.
W 2017 r wykonano również prace wewnątrz kruchty kościoła. Stołeczny Konserwator Zabytków pozwolił na konserwacje ścian i sklepienia przedsionka kościoła. Prace polegały na oczyszczeniu ścian i detali architektonicznych, wypełnieniu szczelin elastyczną zaprawą szpachlową, podklejeniu odparzonych tynków, położeniu tynku oraz malowaniu ścian i sklepień farbami wapiennymi w istniejącej kolorystyce. Działania te były kontynuacją prac wykonanych w 2016 r. polegających na wykonaniu izolacji przeciwwodnej poziomej i pionowej ściany frontowej budynku kościoła.
Dotacja m.st. Warszawy dla kościoła św. Anny wyniosła 414 tys. zł co stanowiło 55% kosztów całkowitych.
Dzięki dofinansowaniu, jakie parafia otrzymała w latach poprzednich, wyremontowano wieżę, z której odpadł tynk oraz mur łączący kościół z wieżą. Wykonano izolację pionową i poziomą ściany fundamentowej i przeprowadzono konserwację cokołu oraz figur Ewangelistów
Ponadto, przeprowadzono prace konserwatorskie i renowacyjne XVIII- wiecznych elementów wystroju zakrystii kościoła wraz z portalem i drzwiami wejściowymi do zakrystii.
Przy udziale dotacji miejskich przeprowadzono również prace ratunkowe i interwencyjne gotyckiego muru, części polichromii w nawie, konserwację wystroju elewacji zewnętrznej kaplicy Loretańskiej oraz wymianę pokrycia kopuły oraz obróbek blacharskich kaplicy bł. Władysława z Gielniowa.
Zdjęcia: K. Olszewski, m.st.Warszawa