Linia kolejowa Warszawa Wawer – Otwock z czterema torami
PKP PLK poinformowało o pierwszych krokach przy modernizacji trasy kolejowej Warszawa - Lublin. Dzięki inwestycji między Warszawą Wawer a Otwockiem pociągi będą jeździły po czterech torach. - Zaczęliśmy przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Między Warszawą Wawer a Otwockiem, w Falenicy i Radości, szykujemy teren pod budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i przenosimy kanalizację - informuje PKP PLK.

Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Lublin na ostatnim etapie
W październiku 2024 roku ogłoszono przetarg na modernizację i rozbudowę ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Proces wyboru wykonawcy trwa – spośród siedmiu ofert zostanie wybrana najkorzystniejsza, a po dopełnieniu formalności nastąpi podpisanie umowy. PKP PLK przewiduje, że rozpoczęcie prac nastąpi już we wrześniu 2025 roku. W pierwszych sześciu miesiącach realizacji projektu ruch pociągów nie powinien być znacząco utrudniony. W tym czasie powstaną tymczasowe perony oraz przejścia rozjazdowe na kluczowych stacjach.
Przygotowania do prac
PKP PLK poinformowało o tym, jak przebiegają przygotowania do docelowych prac. Na terenie Radości i Falenicy trwa rozbiórka budynków, gdzie zbudowane zostaną bezkolizyjne skrzyżowania. Przebudowa kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem przygotowuje teren pod budowę dodatkowego toru, co ma usprawnić realizację całego projektu. Jak szacuje PKP PLK wartość tych wstępnych prac wynosi 20 mln zł netto, a wykonawstwem zajmują się firmy Trakcja i RACY.
Na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie powstaje podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający, które zapewnią zasilanie nowym torom linii nr 7 i 506. Na tym obszarze zostały wycięte drzewa, zgodnie z procedurą prowadzoną przez Nadleśnictwo Celestynów.
Planowane udogodnienia dla pasażerów
Modernizacja zakłada rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych. Zgodnie z założeniami mają zostać zlikwidowane cztery przejazdy kolejowe, a w to miejsce mają powstać tunele drogowe i wiadukty. Chodzi o miejsca o dużym natężeniu ruchu. Osiem przystanków, w tym Warszawa Falenica, Warszawa Radość i Józefów, zostanie przebudowanych, wzbogaconych o nowoczesny system informacji pasażerskiej i przejścia podziemne. Na tym nie koniec.
Wg zapowiedzi prace obejmą również remont istniejących mostów oraz budowę nowych pod torami linii nr 506. Wzdłuż trasy pojawią się ekrany akustyczne pokryte roślinnością, które zwiększą komfort mieszkańców okolicy. Planowana data zakończenia inwestycji to rok 2028.
Dotychczasowe inwestycje
W ramach wcześniejszych etapów między Warszawą Wschodnią a Wawrem wybudowano nowe przystanki i dodatkowe tory, które oddzielają ruch dalekobieżny od lokalnego. Powstały podziemne przejścia dla pieszych wyposażone w windy oraz bezpieczne przejścia przez tory.
fot. Róża Pęgal Źródło: PKP PLK