Modernizacja trasy tramwajowej w al. Waszyngtona – ruszają prace projektowe
Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dotyczącej przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona. Zadaniem wykonawcy – firmy Databout – będzie przygotowanie kilku wariantów układu komunikacyjnego, z zachowaniem charakterystycznych szpalerów drzew.

Trasa, powstała w latach 40. XX wieku, wymaga dostosowania do współczesnych standardów bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Choć w 2024 roku przeprowadzono punktowe remonty najbardziej zdegradowanych fragmentów (m.in. skrzyżowań z ul. Międzynarodową i Kinową), kompleksowa modernizacja obejmie cały, ponad dwukilometrowy odcinek torów między rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna. W sumie to około 4400 metrów toru pojedynczego.
Etapy prac
W pierwszym etapie firma Databout przeanalizuje sześć wariantów przebudowy, różniących się m.in. lokalizacją torowiska i rozwiązaniami dotyczącymi komunikacji autobusowej. Po wakacjach, w konsultacji z jednostkami miejskimi, zostanie wybrany wariant docelowy. Następnie powstanie pełna dokumentacja projektowa, uwzględniająca uzgodnienia środowiskowe, pozwolenia i inne niezbędne decyzje administracyjne.
Priorytetem inwestycji jest ochrona istniejących szpalerów drzew. Już w 2023 roku wykonano ekspertyzę ich stanu oraz zasięgu systemów korzeniowych. Jej zalecenia będą brane pod uwagę na każdym etapie projektu.
Harmonogram
Prace projektowe zakończą się w 2028 roku. W tym czasie wykonawca musi uzyskać wszystkie wymagane zgody, w tym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zgody wodnoprawne oraz pozwolenie na budowę. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2028-2030, jednak jej termin zależy od dostępności środków finansowych i koordynacji z innymi projektami infrastrukturalnymi, takimi jak przebudowa linii średnicowej PKP PLK.
Modernizacja torowiska w al. Waszyngtona ma kluczowe znaczenie dla przyszłej trasy tramwajowej na Gocław, dla której gotowe są już projekty budowlane. Jak podkreśla stołeczny ratusz Tramwaje Warszawskie pozostają również w stałym kontakcie z Metrem Warszawskim i projektantami linii M3, aby skoordynować prace w rejonie ronda Wiatraczna, gdzie oba projekty się łączą.
- Sam obserwuję zużycie tych torów, ale też tramwaje poruszają się dosyć wolno. Ta modernizacja jest więc potrzebna, ale martwi mnie możliwość powstawania większych korków przez planowane zwężenia Al. Waszyngtona, które są jedną z głównych dróg prowadzących do centrum od strony Grochowa. Jeśli chodzi o dotychczasowy układ przestrzeni to najlepiej by było, gdyby został on zachowany, ponieważ jest on, moim zdaniem, racjonalny. - mówi w rozmowie z nami radny Dzielnicy Praga Południe Marek Borkowski