Murki oporowe w metrze. Jak wyglądają postępy na budowie II linii na Bemowie?
Na budowie zachodniego odcinka drugiej linii metra w Warszawie trwają zaawansowane prace konstrukcyjne. W tunelu oznaczonym jako D1 - tzw. tunelu wjazdowym, łączącym linię M2 ze Stacją Techniczno-Postojową Mory - trwa montaż murków oporowych, które w przyszłości będą służyć jako chodniki techniczne i drogi ewakuacyjne.

Murki powstają dzięki specjalistycznej maszynie, która w ciągu godziny może uformować nawet 50 metrów konstrukcji. Proces rozpoczyna się od wylania betonu z betoniarki („gruszki”) na taśmociąg, skąd trafia on do tzw. „kosza” wyposażonego w wibratory hydrauliczne, które zagęszczają materiał. Następnie beton trafia do formy, która nadaje mu ostateczny kształt. Po utwardzeniu powierzchnia murków jest dodatkowo wygładzana.
W tunelu D1 zalewana będzie teraz przestrzeń między murkami a ścianą - tworząc chodnik techniczny. Identyczne rozwiązania zastosowane zostaną również w tunelach pasażerskich.
Kolejnym etapem budowy będzie realizacja tzw. podtorza, czyli konstrukcji pod układanie szyn. Równolegle prowadzone są prace przy pozostałych elementach infrastruktury, w tym trzech nowych stacjach: C3 Lazurowa (ul. Górczewska/Lazurowa), C2 Chrzanów (ul. Rayskiego/Szeligowska) oraz końcowej C1 Karolin, za którą znajdzie się zjazd na tory techniczne.
Budowa zachodniego odcinka linii M2 jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą - etap IV”, współfinansowanego z Funduszu Spójności w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027”. Łączna wartość projektu (wraz z zakupem taboru) wynosi ponad 3 miliardy złotych, z czego 1,125 miliarda pochodzi z funduszy unijnych. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 rok.
fot. Karolina Najda