Nowe oświetlenie tunelu Wisłostrady 386 lampami ledowymi.
Zakończyliśmy wymianę opraw oświetleniowych w tunelach w ciągu Wisłostrady. Zdemontowaliśmy 754 lampy sodowe i zastąpiliśmy je 386 ledowymi, które pozwolą na zmniejszenie poboru prądu o ok. 70 proc. Była to największa od lat modernizacja oświetlenia w przeprawach w Warszawie.
Prace trwały od zeszłorocznej jesieni. Rozpoczęły się od montażu puszek łączeniowych oraz kanałów i korytek, w których następnie ukryte zostały przewody. Kolejny krok stanowiła wymiana opraw. Ponieważ roboty modernizacyjne prowadzone były nocami w godz. 22-6, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać ruch, rozciągnęły się w czasie i trwały aż do lata. Ostatni etap polegał na demontażu starej instalacji i okablowania.
368 MNIEJ LAMP, A JAŚNIEJ I BEZPIECZNIEJ
Na czas robót wpływ miała również duża liczba opraw do ściągnięcia. Przed wymianą w tunelu wschodnim Wisłostrady światło zapewniało 370 lamp, a w tunelu zachodnim – 384. Były to łącznie 754 oprawy. Teraz, po modernizacji, wisi już 386 LED-ów (179 w tunelu wschodnim i 207 w tunelu zachodnim). Tunele stały się jaśniejsze, a nowy sprzęt jednocześnie zapewni oszczędności. Wymiana pozwoli na spadek zużycia energii elektrycznej o 1349 MWh (megawatogodzin) w skali roku, czyli o ok. 69 proc. To niezwykle ważne, bo dziś cena energii wynosi 873 zł za 1 MWh (wg stawki jaką ustaliliśmy w zeszłym roku), zaś w przyszłym roku spodziewany jest znaczny jej wzrost – obecnie cena kształtuje się na poziomie ok. 1,8 tys. zł na MWh, czyli wzrosła dwukrotnie od listopada 2021 r., kiedy kontraktowaliśmy energię na 2022 r.
W tunelach zawisły nie tylko nowe główne lampy, zapewniające widoczność kierowcom. Wymieniliśmy również oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne, wraz z całą instalacją. Oświetlenie awaryjne wyposażyliśmy w system centralnej baterii, który pozwoli na działanie takiego oświetlenia przez ponad 3 godziny od zaniku zasilania podstawowego.
Poprawiliśmy także sterowanie oświetleniem. Dotychczas zapewniana przez lampy sodowe jasność, ustawiana na podstawie światła dziennego panującego na zewnątrz w zależności od pogody (słonecznie, pochmurnie), była zmieniana z dość dużym opóźnieniem. W trakcie modernizacji zainstalowaliśmy specjalne oprogramowanie, które umożliwia zdalny dostęp do systemu sterowania oświetleniem. Dzięki temu kontrolowanie mocy oświetlenia stało się możliwe na bieżąco. Pozwala to na wzmacnianie bezpieczeństwa w tunelach, np. zwiększenie jasności kilku opraw usytuowanych najbliżej tej, która uległa uszkodzeniu.
Temperatura barwowa nowych opraw wynosi 4000K. Dzięki temu zwiększyła się widoczność w tunelach. To również przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa.