Pierwsze jazdy testowe zakończone
Pierwszy z nowo zamówionych tramwajów dla Warszawy jest już po nocnych jazdach. Testy na miejskich torach się powiodły.
Od momentu, gdy tramwaje trafiły do Warszawy, wagony są przygotowywane przez producenta do kontrolnych jazd. Dzięki temu nowymi tramwajami warszawianki i warszawiacy będą mogli jeździć już jesienią.
W testach uczestniczyli technicy z Tramwajów Warszawskich i pracownicy producenta, którzy zbadali systemy napędowe i hamulcowe oraz zmierzyli poziom dźwięków, jakie wydaje tramwaj. Testy objęły też hamulce awaryjne. Zebrane dane pozwolą dostosować oprogramowanie pojazdów do wymagań warszawskich motorniczych i stołecznej sieci tramwajowej.
Kolejne testy będą polegały na badaniu maksymalnej prędkości pojazdów. Na koniec, tramwaj przejdzie badania homologacyjne, co pozwoli temu modelowi wyjeżdżać na ulice miasta już z pasażerami.
Dwa pierwsze tramwaje są częścią zamówienia obejmującego w sumie aż 123 pojazdy a zawarta z producentem umowa przewiduje opcję zakupu kolejnych 90 sztuk. Jest to największy kontrakt na tabor tramwajowy zawarty kiedykolwiek w Polsce i jedna z największych tego typu umów w Europie - na kwotę 2,245 mld zł
Nowe tramwaje dla Warszawy zostały zaprojektowane tak, by zapewnić jak największy komfort pasażerom. Dostosowano je do specyfiki stołecznych torowisk, a w trakcie prac projektowych kluczową rolę odegrały uwagi warszawskich motorniczych. W ten sposób stworzono pojazd, który będzie dopasowany do potrzeb warszawianek i warszawiaków.
Unikalna konstrukcja wagonów, oparta została na skrętnych wózkach, by cicho pokonywać nawet ulice, gdzie są ciasne zakręty. Skrajne wózki, są tzw. wózkami obrotowymi, a każde koło wyposażono w absorber hałasu. Pozwoli to na ograniczenie zużycia szyn i zapewni cichszą jazdę na łukach. Dzięki temu, tramwaje spełnią wymagania dotyczące emitowanych dźwięków.
Niskoemisyjne pojazdy podczas hamowania będą zwracały energię do sieci. W sytuacji, gdy nie będzie to możliwe, zostanie ona zmagazynowana w zasobniku energii i wykorzystana na cele trakcyjne.
Fot. UM Warszawa