Postępy na budowie metra na Bródnie
Budowa na wszystkich stacjach bródnowskiego fragmentu metra prowadzona jest już na poziomie -2. Prace, związane z wydobywaniem gruntu z tej głębokości, pozwoliły na dokonanie kolejnych odkryć archeologicznych. Na tym odcinku znaleziono m.in. kości prażubra oraz fragment szczęki młodego mamuta włochatego.
Wykonawca budowy zakończył już montaż obu tarcz TBM, które będą drążyły tunele ze stacji C21 Bródno w kierunku stacji Trocka. Węzeł betoniarski, stacja uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, system zasilania oraz zasobnik taśmociągu - stanowiące zaplecze TBM - przeszły już pierwszy rozruch. Podobnym testom poddane zostały wszystkie podzespoły tarcz: systemy hydrauliczne, zasilania, systemy sterowania i kontroli parametrów, skalibrowano system nawigacji. Tarcze TBM Anna i Maria znajdują się w pozycjach startowych i na początku maja planowany jest start pierwszej z nich – Marii. Swoją pracę powinna zakończyć jesienią.
Wszystkie elementy niezbędne do poprawnej i nieprzerwanej pracy tarcz są także przygotowane. Na stacji C21 Bródno zostało wydzielone specjalne miejsce, do którego będzie transportowany urobek; systematycznie dowożone są na plac budowy elementy obudowy tuneli.
Muzeum Archeologiczne w Warszawie, pełniące nadzór archeologiczny nad rozbudową metra w Warszawie, otrzymało wyniki analizy kości szczęki, którą odnaleziono na początku kwietnia na budowie stacji C19 Zacisze. Dwa ośrodki badawcze określiły, że znalezione szczątki należały do bardzo młodego osobnika mamuta włochatego. Ząb w odnalezionej szczęce był jeszcze niewyrżnięty. Wcześniej, podczas prac przy budowie stacji C21 Bródno, natrafiono na fragment czaszki innego ssaka. Wstępne oględziny wskazywały, że może być to tur, jednak ostatecznie ssak okazał się prażubrem.
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” - pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną; C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” - przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie.
Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Źródło: Metro Warszawskie Sp. z.o.o.