Przed nami Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu!
Jak co roku, w trzecim tygodniu września obchodzimy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Dla Warszawy zrównoważona mobilność jest jednym z priorytetów, dlatego od wielu lat inwestujemy w rozwój transportu publicznego i infrastruktury rowerowej.
- Miasto to wspólna przestrzeń, z której musimy korzystać odpowiedzialnie. Odpowiedzialnie, czyli troszcząc się o wygodę przemieszczania się wszystkich użytkowników ruchu, a także o środowisko. Pamiętajmy: samochód nie jest jedynym środkiem transportu po mieście. Jeżeli chcemy zadbać o środowisko i rozładować ruch na stołecznych ulicach, powinniśmy wszyscy jak najczęściej stawiać na transport publiczny czy jazdę rowerem – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Przez ostatnie lata Warszawa wykonuje śmiałe i ważne kroki w kierunku osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Świadczą o tym inwestycje w nisko i zeroemisyjne autobusy, rozwój infrastruktury rowerowej czy zielone torowiska.
Ekologiczne autobusy
W przyszłym roku na warszawskie ulice wyjadą kolejne nowoczesne i ekologiczne autobusy gazowe (CNG). Na początku sierpnia Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę 70 takich autobusów. Rozstrzygnięty został także przetarg na dostawę 90 przegubowych autobusów gazowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG).
Równocześnie trwają również dostawy autobusów elektrycznych. Cały kontrakt obejmuje 130 „elektryków", które dotrą do Warszawy do końca listopada bieżącego roku.
Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów MZA budują również sieć ulicznych punktów ładowania autobusów. Ładowarki takie znajdują się na pętlach Spartańska i Konwiktorska, umożliwiając pobieranie prądu przez autobus za pomocą pantografu.
Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują spalin i są ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.
W tej chwili miejski operator dysponuje flotą 91 autobusów elektrycznych i 145 gazowych. Do końca 2022 roku „elektryków" będzie 160, a „gazowców" 305. Wtedy liczba autobusów zero- i niskoemisyjnych zbliży się do 35 procent całego taboru MZA.
Miasto stawia również na uprzywilejowanie ruchu transportu publicznego. Odbywa się to m.in. poprzez tworzenie wydzielonych pasów ruchu dla autobusów i tramwajów. Według stanu na wrzesień 2019 w Warszawie funkcjonuje ok. 64 km takich pasów, w tym 5 km, po których mogą poruszać się wspólnie tramwaje i autobusy.
Metro się rozwija
Obecnie sieć metra składa się z dwóch linii – M1 i M2. Ich łączna długość to niemal 50 km. Druga nitka jest obecnie rozbudowywana. Aktualnie ma 13 stacji, a docelowo będzie ich 21. Dzięki temu mieszkańcy Bemowa, Woli i Targówka zyskają szybkie połączenie z centrum stolicy.
W tym roku zawarto umowę na dostawę 37 (z opcją 8 dodatkowych) nowych, 6-wagonowych pojazdów metra. Jest to największe zamówienie w historii Warszawy. Nowe składy będą ciche, komfortowe i docelowo mają zastąpić wysłużone pociągi, które wożą pasażerów od 25 lat.
Tramwaje i zielone torowiska
Cała sieć tramwajowa ma długość 136 km i stale się rozwija. Czerwiec 2019 roku zaowocował podpisaniem umowy pomiędzy Tramwajami Warszawskimi a Hyundai Rotem Company na dostawę 123 nowych tramwajów, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Będą to pojazdy przyjazne środowisku i mieszkańcom, m.in. dzięki możliwości oszczędzania energii i niższemu poziomowi hałasu. Zostaną wyposażone w zasobnik energii oraz skrętne wózki w pierwszym i ostatnim wagonie, co zapewni cichszą jazdę na łukach.
Ważnym elementem rozwoju jest uprzywilejowanie ruchu tramwajowego. Odbywa się to za pomocą nadania priorytetu w sygnalizacji świetlnej. Podstawową korzyścią jest oszczędność czasu. Wzrost prędkości komunikacyjnej bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu przejazdu, co przede wszystkim daje cenne minuty oszczędności pasażerom, ale także pozwala zmniejszyć zapotrzebowanie na tabor tramwajowy (proporcjonalne do skrócenia czasu realizacji kursu). Dodatkowymi efektami wdrażania priorytetów są także poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Tory na wszystkich inwestycjach tramwajowych w Warszawie będą zielone. Dotyczy to zarówno budowanych torów na Tarchominie, jak i długich tras, których budowa skończy się w najbliższych latach – trasa do Wilanowa czy trasa na ulicy Kasprzaka. Łącznie w następnych latach zbudujemy ponad 20 km zielonych torów. Także wszystkie przygotowywane, ale wstrzymane remonty kapitalne, będą oznaczać budowę zielonych torów.
Obecnie na torach tramwajowych w Warszawie są już dwa poletka doświadczalne z roślinami. Na torach przy ul. 11 listopada i al. Zielenieckiej. Testujemy jak sadzić rośliny, jaki rodzaj roślin przyjmie się na danym podłożu i najlepiej poradzi sobie w trudnych do wzrostu bez podlewania i odchwaszczania warunkach.
Zintegrowany transport
Integracja taryfowa, obejmująca kluczowe rodzaje biletów, pozwala zachęcić pasażerów do transportu publicznego, a przewoźnicy nie rywalizują ze sobą, np. poprzez dublowanie kursów na tej samej linii. Dzięki integracji taryfowej kolej stała się pełnoprawnym elementem transportu publicznego i jest preferowanym środkiem transportu wśród mieszkańców okolicznych gmin, dojeżdżających do centrum miasta. Ważnym aspektem integracji taryfowej jest warstwa informacyjna, polegająca na włączeniu wszystkich środków transportu do przejrzystej i jednolitej mapy połączeń oraz rozkładów jazdy. Wszyscy operatorzy umieszczają w swoich pojazdach te same schematy połączeń i oznaczenia. Dodatkowo rozpoznawalność systemu transportowego organizowanego przez ZTM poprawiło wprowadzenie jednego logotypu dla całego systemu i wszystkich jego składowych (pojazdy, przystanki, bilety, urządzenia, informacja). Dzięki temu pasażer nie odnosi wrażenia, że korzysta z różnych systemów miejskiego transportu publicznego.
Aby zachęcić mieszkańców aglomeracji do pozostawienia samochodu w domu i skorzystania z transportu publicznego, w 2016 roku Zarząd Transportu Miejskiego rozszerzył zasięg działania 1. strefy biletowej. Miastami przecierającymi szlaki w tym zakresie były Marki i Ząbki. W chwili obecnej Łomianki, Izabelin i Konstancin zostały przyłączone do 1. strefy biletowej, a Czosnów do 2. strefy biletowej. Dzięki takiemu działaniu mieszkańcy tych gmin otrzymali możliwość zakupu biletów na takim samym poziomie cenowym, co mieszkańcy Warszawy.
Parkingi przesiadkowe P+R
W Warszawie rozwinięty jest system parkingów przesiadkowych typu P+R (Parkuj i Jedź). Funkcjonują przy ważnych węzłach przesiadkowych - głównie przy stacjach metra i kolejowych. Łącznie funkcjonuje 16 parkingów P+R w 13 lokalizacjach. Rozwój systemu "Parkuj i Jedź" został zapisany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy i w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Budowa tego typu parkingów została przewidziana również w dokumencie pn. Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego 2014-2020+.
W sumie miejsc parkingowych dla samochodów jest 4655, dla niepełnosprawnych 92, dla rowerów 780. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość skorzystania z 13 stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych.
Rozwój infrastruktury rowerowej
W ciągu minionej dekady warszawska infrastruktura rowerowa rozrosła się ponad dwukrotnie. Jeszcze 10 lat temu rowerzyści mieli do dyspozycji ok. 275 km wyznaczonych dróg dla rowerów, aktualnie jest ich niemal 645 km!
W każdym roku miasto stawia na popularyzację ekologicznego środka transportu, jakim jest rower. Działania te przynoszą skutki, bo jak wynika z pomiarów ruchu, coraz więcej osób przesiada się na jednoślady. Warszawiacy pokochali też system rowerów miejskich Veturilo – każdego roku rowery wypożyczane są kilka milionów razy.
22 września – Dzień bez Samochodu
Jak co roku Warszawa będzie świętować Europejski Dzień bez Samochodu. Tego dnia kierowcy będą mogli korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Wystarczy, aby mieli przy sobie dowód rejestracyjny swojego pojazdu.
Edukacja
Edukacja wszystkich uczestników ruchu jest dla miasta jednym z priorytetów. Nie ograniczamysię jej wyłącznie do dni, w których odbywa się ETZT. Różnego rodzaju kampanie i warsztaty edukacyjne trwają przez cały rok. „Wychowanie komunikacyjne", „Rowerowy Maj", „Rower to pojazd", „Nasza wspólna sprawa, ekologiczna Warszawa" czy „Do szkoły bez samochodu" to tylko niektóre z nich.
Działania miasta kieruje się do każdej z grup – dzieci, młodzieży, dorosłych, pieszych, rowerzystów czy kierowców samochodów.
Źródło: UM Warszawa