Regeneracja mechanizmu kierowniczego pojazdu: jak to zrobić
Każdy pojazd z biegiem czasu ulega zużyciu. Szczególnie jeśli pojazd jest aktywnie użytkowany i przejechał już kilka tysięcy kilometrów, należy być przygotowanym na awarię systemu. Mechanizm kierowniczy często ulega awarii. Jest to ważny element odpowiedzialny za prawidłowe skręcanie przednich kół i kierowanie pojazdem.
Główne oznaki zużycia układu kierowniczego
Układ kierowniczy w samochodzie działa nieprawidłowo, co objawia się następującymi symptomami
● odgłos stukania podczas manewrowania;
● opóźnienie reakcji układu kierowniczego: pojazd nie jest kierowany dokładnie;
● obracanie kierownicą staje się coraz trudniejsze: odczuwalny jest opór. Kierowca próbuje wykonać manewr, ale tak jakby samochód go nie słuchał.
Problemy mogą być również zauważone podczas przechodzenia badania technicznego.
Nie należy w żaden sposób ignorować usterki, gdyż chodzi o bezpieczną jazdę. Istnieją dwa rozwiązania problemu: wymiana lub naprawa. Wymiana takiego elementu jest kosztowna, ale istnieje alternatywa - regeneracja przekładni kierowniczej w Master Service, kiedy to część otrzymuje "drugie życie".
Gdzie naprawiać
Naprawa układu kierowniczego powinna być powierzona doświadczonym fachowcom. Wykonanie naprawy bez specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i sprzętu jest niemożliwe. Ponadto sam proces jest dość delikatny, gdyż polega na rozebraniu wielu elementów, a następnie złożeniu ich wszystkich z powrotem. Kolejnym ważnym procesem jest szlifowanie belek zębatych i wałów pionowych. Wszystko to będzie wymagało również specjalistycznego sprzętu.
W procesie tym może brać udział kilku handlowców jednocześnie.
Fazy naprawy: kolejność
Naprawa układu kierowniczego to proces wieloetapowy. W pierwszym etapie ważne jest dokładne oczyszczenie skrzyni biegów z wszelkich zabrudzeń. Jest sporo brudu do wyczyszczenia, w zależności od tego, jak użytkowany jest układ kierowniczy. Mogą tam być ślady smaru, starej farby lub rdzy. Następnie sprawdzany jest mechanizm pod kątem luzów i ewentualnych nieszczelności. W fazie diagnostycznej określa się stopień zużycia. Dopiero po kompleksowej kontroli następuje demontaż wszystkich elementów i zespołów składających się na konstrukcję mechanizmu.
Elementy mocno zużyte są wymieniane na nowe. Po sprawdzeniu i wymianie wszystkich elementów mechanizm jest ponownie składany. Ostatnim krokiem jest sprawdzenie mechanizmu pod kątem szczelności i luzów. Jeśli na tym etapie sprawdzania nie ma żadnych niedoskonałości, to można uznać, że mechanizm kierowniczy samochodu został sprawdzony i proces regeneracji zakończył się pomyślnie.
Koszt usługi
Cena naprawy zależy od rodzaju i stopnia zużycia zębnika. Im większe zużycie, tym wyższy koszt pracy. Jednak zębatka wykonana przez profesjonalnych mechaników działa równie płynnie i sprawnie jak jej nowy odpowiednik. Jeśli więc zależy Ci na jakości pracy, cena usługi będzie odpowiednio wysoka.
A nawet przy takim podejściu renowacja zębatki kierowniczej jest znacznie tańsza niż jej całkowita wymiana na nowe części.