Rozpoczęła się realizacja rewolucyjnego projektu Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie właśnie rozpoczął realizację innowacyjnego projektu ,,ZDM View’’, który zrewolucjonizuje sposób monitorowania i zarządzania stołecznymi drogami. Na podstawie fotografii i skanów powstanie trójwymiarowy model warszawskich ulic, który pozwoli na przeprowadzanie precyzyjnych pomiarów i identyfikację obiektów w przestrzeni publicznej bez wychodzenia zza biurka.
![Rozpoczęła się realizacja rewolucyjnego projektu Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie](/uploads/artykuly/zdjecie/d/377ffa2f57c10b3ab4708760fbc9ac41c919ad25.jpeg)
Projekt ,,ZDM View’’ znacząco ułatwi pracę Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie i pozwoli na bardziej efektywne planowanie oraz szybsze reagowanie na potrzeby mieszkańców. Już od soboty możemy spotkać na drogach samochód z kamerami i skanerem na dachu, który w ciągu kilku następnych tygodni sfotografuje 800 km stołecznych ulic oraz przyległego do nich terenu do 21 metrów od krawędzi jezdni. Za pomocą tych zdjęć i skanów zostaną stworzone ortofotomapa i trójwymiarowy model drogi, czyli bardziej precyzyjne odpowiedniki Street View.
Street View od Google jest wygodnym i przydatnym narzędziem, które bez wysiłku pozwala nam na znalezienie się w ułamek sekundy w dowolnym miejscu na świecie. Jednak ta technologia ma swoje ograniczenia. Street View to zdjęcia sferyczne o standardowej jakości. Często są nieaktualne. Różne są też przerwy między jednym a drugi zdjęciem, które są wykorzystywane przy tworzeniu ciągłego obrazu. Przez to nie zawsze mamy możliwość ustawienia się dokładnie tam, gdzie byśmy chcieli.
Zdjęcia przygotowane na potrzeby ortofotomapy zostaną wykonane w rozdzielczości umożliwiającej odczytanie z odległości 15 m napisów z czcionki o wysokości 5 cm. Całe 800 km dróg zostanie sfotografowane w określonym czasie. Dzięki temu powstanie aktualny obraz dla wszystkich ulic. Z kolei odległość między wykonaniem kolejnych zdjęć nie przekroczy 5 m. Każde zdjęcie będzie musiało być skojarzone ze współrzędnymi geograficznymi z dokładnością do 10 cm.
Drogi zostaną zeskanowane w trzech wymiarach, co pozwoli na utworzenie tzw. chmur punktów, z dokładnością do 2 cm. - W ten sposób będziemy mieli dokładne dane przestrzenne wszystkich elementów drogi – długość, wysokość, głębokość – które będziemy mogli wykorzystywać przy pracy. Specjalny algorytm rozpozna interesujące nas obiekty: znaki drogowe i oznakowanie poziome, słupy, sygnalizatory, skrzynki techniczne, ale też reklamy i inne obiekty umieszczone na drodze.Wykryte obiekty będą dodatkowo podświetlone, a po kliknięciu w nie wyświetlą się szczegółowe dane na ich temat. Każdy z tych obiektów będzie odpowiednio opisany – algorytm rozpozna np. treść znaku drogowego. Stąd już prosta droga do kontroli, które reklamy funkcjonują bez zezwolenia. Taki model znacznie ułatwia również projektowanie, skracając czas potrzebny do zinwentaryzowania stanu obecnego. Model umożliwi również szybką weryfikację przekroju drogi, w tym wysokości krawężnika, spadku i kierunku odpływu wody czy nierówności w nawierzchni - informuje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie.
źródło: ZDM
fot. pixabay