Tramwaj na Zieloną Białołękę dostał zielone światło
Po trzech latach oczekiwania, w końcu tramwaj na wschodnią Białołękę otrzymał decyzję środowiskową, lecz budowa trasy nie zacznie się zbyt prędko. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na dokumentację projektową
Przygotowania do budowy nowej linii
Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę trwają od kilku lat. W ramach tej ważnej inwestycji, na stacji metra Kondratowicza, która będzie obsługiwała tramwaje, przeprowadzono różnorodne prace infrastrukturalne. Jednym z kluczowych elementów było wybudowanie dodatkowego tunelu, który został wyposażony w ruchome chodniki i wyjścia.
– Weryfikujemy założenia koncepcji trasy tramwajowej, w tym wiaduktu nad Trasą Toruńską. Ostateczne uzgodnienia posłużą jednostkom miasta do wydania wytycznych kierunkowych dla całej inwestycji. Wraz z warunkami wynikającymi z decyzji środowiskowej zostaną uwzględnione w materiałach przetargowych na opracowanie dokumentacji – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Wydano decyzję środowiskową
Procedura uzyskania decyzji środowiskowej w przypadku inwestycji takiej jak budowa trasy tramwajowej może być czasochłonna i skomplikowana. W przypadku Tramwajów Warszawskich wniosek o jej wydanie został złożony w lipcu 2020 roku, a raport środowiskowy przedstawiono do opiniowania w lipcu 2021 roku. Następnie rozpoczęło się oczekiwanie na uzgodnienia ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).
Po kilku rundach wymiany informacji i doprecyzowania projektu, wreszcie 24 lipca wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. To z pewnością ważny krok na drodze do realizacji inwestycji, choć proces ten wydłużył się z powodu oczekiwania na uzgodnienia od RDOŚ. Teraz Tramwaje Warszawskie mogą kontynuować procedurę związaną z realizacją trasy tramwajowej, mając na uwadze wydane warunki ochrony środowiska.
– Teraz prace mogą wreszcie iść naprzód i dlatego harmonogram zakłada, że przetarg na dokumentację budowlaną ogłosimy w tym roku. Dalsze terminy są uzależnione od dostępności środków finansowanych i mogą jeszcze podlegać modyfikacjom, związanym z zapewnieniem finansowania. Planujemy uzyskać dofinansowanie z UE – mówi Dutkiewicz.
Tramwaj połączy wschodnią Białołękę z Targówkiem i Pragą-Północ
Nowy odcinek trasy tramwajowej rozpocznie się na skrzyżowaniu Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie torowisko będzie prowadzić wzdłuż ulic Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego, Głębockiej oraz Trasy Olszynki Grochowskiej aż do szkoły przy ulicy Zaułek. Całkowita długość tej trasy wyniesie około 6,5 kilometra. W planach inwestycyjnych przewidziano także dodatkową pętlę na zbiegu ulic Matki Teresy z Kalkuty, Św. Wincentego i Gilarskiej. Będzie ona służyć jako punkt końcowy dla linii dowozowej z Białołęki do stacji metra.
Dzięki nowemu odcinkowi tramwajowemu, pasażerowie będą mieli szybki i wygodny dostęp do metra na stacji Kondratowicza, gdzie będą mogli dotrzeć w zaledwie 15 minut, a także do Dworca Wileńskiego w czasie około 30 minut. Częstotliwość kursowania tramwajów przewidywana jest na poziomie 2-3 minut, co zapewni sprawną komunikację i wygodne podróżowanie.
fot.TW