Tunel Południowej obwodnicy Warszawy pod Ursynowem: 45 milionów samochodów w niecałe dwa lata
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy, znany również jako Tunel POW, od momentu swojego otwarcia w grudniu 2021 roku, stał się kluczowym elementem komunikacyjnym w stolicy Polski. To niezwykle ważne ogniwo w systemie dróg krajowych i autostrad, które znacząco usprawniło ruch drogowy i skróciło czas podróży dla wielu kierowców. Ostatnie dane udostępnione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przynoszą imponujące liczby, świadczące o popularności i bezpieczeństwie tej trasy.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Małgorzata Tarnowska, podzieliła się z agencją informacyjną PAP zaskakującymi statystykami. Od momentu otwarcia tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy przez Ursynów, przez jego wnętrze przejechało około 45 milionów pojazdów w obu kierunkach. To oszałamiająca liczba i dowód na to, jak bardzo kierowcy doceniają tę trasę jako alternatywę dla ruchliwych ulic Warszawy.
Szczegółowe dane GDDKiA ujawniły, że tylko w zeszłym roku przez tunel przejechało ponad 25 milionów samochodów. Z tego blisko 13 milionów pojazdów skierowało się w kierunku Poznania, a ponad 12,1 miliona w stronę Terespola. To pokazuje, że tunel ten stał się ważnym szlakiem komunikacyjnym zarówno dla podróżujących na zachód, jak i wschód Polski.
Nawet w obecnym roku, od początku stycznia do końca sierpnia, z tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy skorzystało już ponad 19,7 miliona kierowców. Z tego ponad 10,3 miliona podróżowało w kierunku Poznania, a ponad 9,4 miliona w kierunku Terespola. Te liczby tylko potwierdzają, jak kluczową rolę odgrywa ten tunel w systemie dróg krajowych i autostrad w Polsce.
Jednak to, co jeszcze bardziej imponuje, to fakt, że mimo ogromnego ruchu na tej trasie, jest to również wyjątkowo bezpieczna trasa. Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA podkreśliła, że brak wypadków to jedno z najważniejszych świadectw bezpieczeństwa tej drogi. To dowód na to, że odpowiednie zaprojektowanie i zarządzanie infrastrukturą drogową może znacząco przyczynić się do ograniczenia ryzyka wypadków.
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy to część większego projektu drogowego, jakim jest droga ekspresowa S2. Po raz pierwszy kierowcy mieli okazję korzystać z tego nowego odcinka drogi ekspresowej 22 grudnia 2021 roku, gdy udostępniono około 14-kilometrowy fragment pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska. Rok później, w 2022 roku, otwarto kolejne 4,5 kilometra S2 z tunelem pod Ursynowem.
Rzeczniczka GDDKiA, Małgorzata Tarnowska, podkreśliła, że droga ekspresowa S2 odegrała kluczową rolę w usprawnieniu ruchu z Warszawy w kierunku Siedlec i Lublina, a także połączyła autostradę A2 po zachodniej i wschodniej stronie stolicy. To znacząco przyczyniło się do skrócenia czasu podróży dla wielu osób i polepszenia dostępności regionów Polski.
Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dofinansowanie w wysokości około 1,7 miliarda złotych na trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 18,6 kilometra było znaczącym wsparciem dla tego ważnego projektu infrastrukturalnego.
Podsumowując, tunel Południowej Obwodnicy Warszawy i droga ekspresowa S2 to nie tylko imponujące inżynieryjne osiągnięcia, ale także kluczowe elementy poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. Liczby potwierdzające popularność i bezpieczeństwo tych tras są imponujące i stanowią zachętę dla dalszych inwestycji w rozwój sieci drogowej kraju.